Pređi na glavni sadržaj

Snaga reči u oglasima za posao: Da li biste kliknuli na „kreativan“, „rast“ i „tim“?

1. decembar 2020.
·3 minuta za čitanje

Baveći se poslovima regrutacije i selekcije otkrila sam da reči koje koristimo u oglasima za posao utiču na odziv i profil ljudi koji će nam se javiti. Nije svejedno kako ćemo nešto reći jer izbor reči igra važnu ulogu i pravi značajnu razliku.

Šef, menadžer ili koordinator

Prvi put sam to shvatila kada smo više puta oglašavali istu poziciju. Radilo se o najnižem nivou rukovođenja koji i nije nosio naziv šef ili menadžer, već koordinator.

Zahvaljujući testiranju mogli smo da vidimo da se na oglas uglavnom nisu javljali kandidati koji imaju potencijal za rukovodeće poslove. Među onima koji su se odazivali najviše je bilo onih koji su klijentno orijentisani. Ljudi otvoreni za saradnju, komunikativni, predusretljivi ali bez želje da imaju odgovornost odlučivanja.

Onog momenta kada smo promenili naziv pozicije, da umesto koordinator piše menadžer, dobili smo profil ljudi koji nam je bio potreban. Pritom je bitno naglasiti da je opis poslova u obe varijante oglašavanja bio potpuno identičan.

Pozicija je nosila naziv koordinator da bi se napravila razlika u hijerarhijskim nivoima unutar kompanije. Međutim,  naziv očigledno nije bio istovremeno pogodan i za eksterno oglašavanje o čemu je već ranije bilo reči u tekstu Kako da nazovete poziciju koju oglašavate.

Obradovala sam se kada sam surfujući Internetom otkrila da nisam usamljena u svom zapažanju i da postoje neosporne činjenice koje ukazuju na to da je izbor reči vrlo bitan.

Koja je magična reč za žene

Zahvaljujući nauci o podacima (data science) koja je našla svoju primenu i u HR praksi, u smislu analitike reči koje se koriste u velikom broju oglasa na engleskom jeziku, utvrđeno je da neke reči u većoj meri privlače kandidate muškog pola dok su neke druge privlačnije ženama. Recimo, reč „kreativan“ je okidač za veći odziv žena. Čak se 42% više žena javlja na takav oglas.

Kompanija Textio, koja je višestruko nagrađivana za inovativnost, je na osnovu toga razvila sopstveni biznis nudeći poslodavcima mogućnost da, i pre nego što postave oglas, provere kakav će uticaj imati na kandidate s obzirom na izbor i kombinaciju reči koje koriste.

Zanimljivo zapažanje ove kompanije, na osnovu prikupljenih podataka, je da na reč „rast“ kandidati reaguju tako što se u 75% slučajeva mnogo brže prijavljuju.

Međutim, ta reč se slabo koristi u oglasima, samo u  25% slučajeva, kako saopštavaju.

Zatim, žene su vrlo prijemčive kada je u pitanju reč „pridružite se“, a kada datu reč prati i reč „tim“ odziv se utrostručuje.

Posebno mi je zanimljivo njihovo zapažanje da se tokom Covid krize promenila zastupljenost pojedinih reči u oglasima za posao. Mnogo manje se koriste reči kao što su entuzijazam, čak za 64% manje. Mnogo manje se koristi i reč „pozitivno“ za 57% manje, a reč „timski igrač“ za 53% manje.

Reči koje se koriste u oglasu za posao  treba da budu u službi organizacionih ciljeva tako što će privući baš one ljude koji najviše mogu da pomognu u njihovom ostvarenju.

Razmislite koji tačno profil ljudi želite da privučete. Kakvi su to ljudi koji vas mogu dovesti tamo gde želite da stignete?

Ako su to  preduzimljivi, inovativni, kreativni i otvoreni za saradnju ljudi na koje reči će oni pozitivno odreagovati? Da li je pravi izbor reči u njihovom slučaju: inicijativa, odrešene ruke, samostalnost u radu?

Reči otkrivaju organizacionu kulturu pokazujući šta kompanija zaista vrednujete. Kandidati mogu da osete da li se uklapaju u organizacionu kulturu čitajući između redova kroz izbor i kombinaciju reči koje se koriste u oglasu. Između ostalog i na osnovu toga će doneti odluku da li da konkurišu ili ne.

Uz prave reči lakše do cilja

Na primer, nije isto da li ćete u oglasu za posao reći: vaš tipičan radni dan bi izgledao ovako ili vaši radni zadaci, zaduženja i odgovornosti su. Prva varijanta nekako bolje zvuči, privlačnije, manje formalno pa kandidat može zaključiti da je organizacija poput živog organizma fleksibilna, prilagodljiva, dinamična.

Ipak, dok nam analitika srpskih reči, koje se koriste u oglasima za posao,  još uvek nije dostupna ne možemo sa sigurnošću tvrditi da li neka formulacija pravi stvarnu razliku u profilu ljudi koji će se javiti ili ne. Ostaje nam da pretpostavljamo i da samostalno proveravamo svoje pretpostavke tako što ćemo eksperimentisati i otkrivati prave kombinacije reči.

Uvek treba da isprobamo više različitih varijanti oglasa kako bismo videli šta se dešava sa svakom od njih. Jeste da je učenje na sopstvenom iskustvu i greškama najskuplje, ali je neznanje još skuplje.

Da li ste i vi primetili razliku u strukturi prijavljenih kandidata s obzirom na tekst oglasa? Ako jeste podelite svoje iskustvo s nama.

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Ko šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!Regrutacija i selekcijaKo šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!

Među najčešćim pitanjima kod početnika u HR sektoru obavezno se nađe i ono – ali ko tu zapravo šta radi? To nije neuobičajeno imajući u vidu da se sektor ljudskih resursa svakodnevno menja, i da se u skladu sa zahtevima tržišta i kompanija, menjaju i uloge unutar njega. Kada se na to doda i pojedinačno […]

Skrivena radna snaga – nezaposleni zbog brige o bližnjimaRegrutacija i selekcijaSkrivena radna snaga – nezaposleni zbog brige o bližnjima

Broj nezaposlenih koji su dali otkaze jer moraju da neguju i brinu o nekom članu svoje porodice da li o detetu sa posebnim potrebama, bolesnom supružniku, onemoćalom i dementnom roditelju ili o više njih istovremeno je sve više u porastu.   Istraživanja ukazuju na veličinu problema  To je naročito slučaj u razvijenim zemljama zbog znatno dužeg […]

Zašto intervju nije pouzdan pokazatelj uspešnosti kandidata na budućem poslu  Regrutacija i selekcijaZašto intervju nije pouzdan pokazatelj uspešnosti kandidata na budućem poslu  

Izabrati najboljeg kandidata za određeni posao je mnogo teže nego što većina ljudi misli. Uverenost u to da ćemo saznati istinu samo ako smo postavili prava pitanja se često pokaže kao naivna. Najpre iz razloga što je istina, odnosno u ovom slučaju ličnost kandidata suviše kompleksna da bi se mogla otkriti samo u razgovoru. A […]

Postavljanje procesa u regrutaciji i selekcijiRegrutacija i selekcijaPostavljanje procesa u regrutaciji i selekciji

“Efikasnost je raditi stvari na pravi način; efektivnost je raditi prave stvari.”  Ovaj citat Pitera Drekera obeležio je studije svakog FON-ovca, što i ne treba da čudi jer je njegova primena dalekosežna. U svakoj grani biznisa može se postaviti pitanje – da li radimo prave stvari i da li ih radimo na pravi način?   HR […]