Pređi na glavni sadržaj

Postavljanje procesa u regrutaciji i selekciji

30. januar 2025.
·3 minuta za čitanje

“Efikasnost je raditi stvari na pravi način; efektivnost je raditi prave stvari.” 

Ovaj citat Pitera Drekera obeležio je studije svakog FON-ovca, što i ne treba da čudi jer je njegova primena dalekosežna. U svakoj grani biznisa može se postaviti pitanje – da li radimo prave stvari i da li ih radimo na pravi način?  

HR je sektor koji ne može uvek tako lako da odgovori na ovo pitanje. Veliki je izazov definisati neke procese, merljivost može biti upitna, a predstavljanje značaja određenih HR inicijativa je čest kamen spoticanja svakog HR profesionalca. 

Ali, na sreću, to nije tako sa regrutacijom i selekcijom! Ova podoblast ljudskih resursa ne samo što može da se struktuira i organizuje, već može imati vrlo očigledne, jasne i merljive rezultate. 

Može – ali i ne mora. Da bi se ovo postiglo, neophodno je postaviti procese! Regrutacija se često radi ad hoc, i to, u firmama manjeg obima može da funkcioniše sasvim zadovoljavajuće na određeni vremenski period. Ali, kako firma raste, rastu i potrebe, obim posla i odgovornosti. I zato često može da se desi da firma ima puno prijava, ali da nisu kvalitetne, da se kandidati žale da ne dobijaju povratne informacije, da su regruteri preplavljeni a ne dolazi do željenih rezultata, i slično. 

I zato se vraćamo na citat sa početka – i efikasnost i efektivnost su neophodni, da bi se procesi usavršili, ili makar postavili. Ipak, lakše je reći nego učiniti! I zato u ovom tekstu možete pronaći savete za postavljanje procesa u regrutaciji i selekciji čak i ako krećete od nule!  

Korak prvi: Definisati ciljeve regrutacije zajedno sa menadžmentom  

HR je strateška funkcija i sa tom mišlju treba započeti svaku aktivnost ili proces u ljudskim resursima. Pre nego što se napravi bilo kakav plan, koji je potrebno sprovesti u okviru ljudskih resursa, neophodno je, zajedno sa menadžmentom, postaviti ciljeve regrutacije. 

Ciljevi regrutacije dolaze kao prirodan korak svih ciljeva menadžmenta – koji profit želimo da ostvarimo, na koja tržišta da se raširimo, koje nove strategije da implementiramo, koje nove proizvode da uvedemo, stare unapredimo… Za svaki napredak firme, u bilo kom smislu, neophodno je pronaći ljude koji će to postići. 

I zato, nakon što sama firma postavi svoje ciljeve, HR može da postavi ciljeve regrutacije i da tačno zna koliko zaposlenih mu treba, u kojim vremenskim intervalima, sa kojim znanjem i kvalifikacijama. To je prvi korak.  

Korak drugi: Struktuirati i definisati faze procesa selekcije  

Nakon toga proces se usložnjava, da bi se uprostio. Tipičan proces regrutacije ima nekoliko faza:
 

  • Formulisanje opisa poslova, kompetencija i veština 
  • Odabir idealnog kandidata  
  • Postavljanje vremenskog okvira i budžeta 
  • Objavljivanje oglasa 
  • Prikupljanje i evaluacija prijava 

Nakon toga se prelazi na selekciju, koja uglavnom izgleda ovako: 

  • Inicijalni pregled prijava i prva povratna informacija kandidatima 
  • Distribuiranje inicijalnog upitnika, testa ili studije slučaja kandidatima 
  • Evaluacije primljenih materijala i slanje druge povratne informacije kandidatima 
  • Zakazivanje i držanje razgovora za posao 
  • Evaluacija nakon intervjua i slanje ponuda za posao 
  • Prihvatanje ponude i konačno slanje povratnih informacija kandidatima 

Naravno, svaki ovaj korak se može dodatno razviti u seriju intervjua, višestruke testove, studije slučaja i slične metode procene kandidata, ali proces kao takav ostaje isti. 

U svakoj fazi procesa neophodno je i definisati targetirano vreme, alat i odgovornu osobu.  

Korak treći: Razraditi EB strategiju i lansirati kampanju 

Nakon što je ceo proces definisan vreme je sprovesti ga u delo, ali i paralelno raditi na brendu poslodavca kroz radne direktne i indirektne aktivnosti. Iako većina oglasa dobije zadovoljavajući broj prijava, animiranje pasivnih kandidata može biti ključno za određene procese regrutacije. 

Zbog toga je važno, osim direktnih načina pronalaženja kandidata, ulagati vreme u dugoročno, strateško kreiranje brenda poslodavca kroz razne kampanje i inicijative.  

Korak četvrti: Pratiti i unaprediti procese 

Kada je proces krenuo ne možemo ga pustiti da se samostalno odvija, bez našeg nadzora i procene. Da bismo zaista usavršili svaki korak moramo ga ispratiti, izmeriti i evaluirati. Podaci su dragoceni! Koliko je kandidata došlo iz kog izvora? Koji je procenat uspešnosti svakog koraka selekcije? Koliko kandidati čekaju na povratnu informaciju? Da li postoji korelacija između izvora kandidata i njihovih platnih očekivanja?  

Iako deluje naporno pratiti sve ove korake, pogotovo bez nedostatka alata, svaki podatak nam skraćuje vreme i istraživanje, i daje jasnu smernicu šta je potrebno unaprediti za dalje. 

Kada su ljudski resursi porasli iz puke kadrovske službe u stratešku funkciju, regrutacija je bila prvi korak ka tome. Sada je ovo oblast sa neograničenim mogućnostima – za unapređenje, za doprinos, za povećanje zadovoljstva zaposlenih i učinka firme. 

Najvažniji korak ka tome da se to i postigne jeste upravo unapređenje procesa! Zato je odgovornost svakoga unutar sektora da da svoj doprinos da struktuira i organizuje njegov deo procesa, da bi svi zajedno formirali proces koji donosi kompaniji, i kandidatima, najveću moguću vrednost.  

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Ko šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!Regrutacija i selekcijaKo šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!

Među najčešćim pitanjima kod početnika u HR sektoru obavezno se nađe i ono – ali ko tu zapravo šta radi? To nije neuobičajeno imajući u vidu da se sektor ljudskih resursa svakodnevno menja, i da se u skladu sa zahtevima tržišta i kompanija, menjaju i uloge unutar njega. Kada se na to doda i pojedinačno […]

Skrivena radna snaga – nezaposleni zbog brige o bližnjimaRegrutacija i selekcijaSkrivena radna snaga – nezaposleni zbog brige o bližnjima

Broj nezaposlenih koji su dali otkaze jer moraju da neguju i brinu o nekom članu svoje porodice da li o detetu sa posebnim potrebama, bolesnom supružniku, onemoćalom i dementnom roditelju ili o više njih istovremeno je sve više u porastu.   Istraživanja ukazuju na veličinu problema  To je naročito slučaj u razvijenim zemljama zbog znatno dužeg […]

Zašto intervju nije pouzdan pokazatelj uspešnosti kandidata na budućem poslu  Regrutacija i selekcijaZašto intervju nije pouzdan pokazatelj uspešnosti kandidata na budućem poslu  

Izabrati najboljeg kandidata za određeni posao je mnogo teže nego što većina ljudi misli. Uverenost u to da ćemo saznati istinu samo ako smo postavili prava pitanja se često pokaže kao naivna. Najpre iz razloga što je istina, odnosno u ovom slučaju ličnost kandidata suviše kompleksna da bi se mogla otkriti samo u razgovoru. A […]

Šta se krije iza rečenice: To nije u mom opisu poslaRegrutacija i selekcijaŠta se krije iza rečenice: To nije u mom opisu posla

Rečenica „To nije u mom opisu posla“ nije samo otpor nekom konkretnom zadatku nego je i složen fenomen sa više uzroka i posledica.   Kada neko od saradnika izgovori ovu rečenicu možete to protumačiti kao nedostatak timskog rada, lenjost, manjak motivacije ili razočaranost i svaka od ovih opcija može biti tačna. Lenje osobe definitivno koriste ovu […]