Pređi na glavni sadržaj

Pripadnost kulturi ili doprinos kulturi?

28. avgust 2023.
·2 minuta za čitanje

“Naučiće čovek bilo šta, bitno je da se uklapa u kulturu”.

“Zaposli osobu koja pripada organizacionoj kulturi, sve drugo može da se nadoknadi”.

Godinama je, u regrutaciji i selekciji, važilo zlatno pravilo da je kod kandidata najbitnije uvideti da li može da se uklopi u organizacionu kulturu. Uprkos svim kompetencama, znanju i iskustvu, ako osoba ne deli, makar većim delom, vrednosti kompanije… onda je kompanija to smatrala prevelikim rizikom. I to je istina: vrednosti i organizaciona kultura su važni faktori prilikom izbora kandidata. Ali, da li je to uvek dovoljno?

Šta se dešava u sledećim hipotetičkim situacijama?

  1. Kompanija X je takmičarski i razvojno orijentisana, zaposleni su fokusirani na rezultat, napredovanje i uspeh. Nagrađuje se i neguje ostvarenje targeta, pritisak je priličan ali daje rezultate. To je, kroz godine, stvorilo rivalitet, manjak timskog rada i preterano potenciranje individualnog učinka. Da li bi tada trebalo razmotriti i neke nove zaposlene koji imaju pobednički mentalitet ali imaju i ono „još nešto“ što bi možda doprinelo jačem osećaju zajedništva i međusobnog uvažavanja?
  2. Kompanija Y dugi niz godina ima stabilan rezultat i finansijski je zdrava. Fluktuacija zaposlenih je niska jer su benefiti veliki, većina zaposlenih je u zoni komfora, vlada opuštena atmosfera, naglašavanje kolektivne i timske odgovornosti. Na tržištu se dešavaju promene, kompaniji preti „ušuškavanje“ i pad rezultata kroz slabo reagovanje na trendove i konkurenciju jer ih zaposleni nisu primetili. Da li bismo možda ovoj kompaniji savetovali da traga za saradnicima koji ne bi pokvarili lepe uslove i odnose u kompaniji ali koji bi doneli „dašak svežeg vazduha“, „drugačiju struju“, suočavanje sa realnošću i nijansu takmičarskog duha?

Promena perspektive

Ako bi ove dve kompanije gledale samo „culture fit“, u budućnosti ne bi ostvarile napredak. Tržište zahteva menjanje ne samo pojedinca nego čitavih sistema. Zato se danas stvorio nov pojam: „culture add“ odnosno „dodatna vrednost kulturi“.

Časopis Forbs naglašava da kompanije koje žele da šire svoje poslovanje, osvajaju nove potrošače ili tržišta moraju da promene perspektivu prilikom zapošljavanja i da se pobrinu da kroz nove ljude dobiju i novu energiju i nove ideje. Ako imamo kulturu u kojoj se ne neguje davanje fidbeka i postavljanje pitanja, kaže Forbs, zaposlite ekstraverte koji će ovo dovesti u pitanje.

Da bismo ovo primenili, sa naših principa selekcije, tako dugo kreiranih, negovanih i primenjivanih, moramo obrisati prašinu a možda ih i potpuno uzdrmati. To nije lako i to jeste isterivanje iz zone komfora ali…To i jeste uslov opstanka kako procesa selekcije, tako i kompanije.

Ako nije tipično, ne znači da ne valja

Granice moraju postojati. Nikako ne treba ići u ekstrem i obrisati kompanijske vrednosti ili ih proglasiti za nevažeće. Nije ideja sve razoriti i krenuti iz početka nego baš naprotiv: podići proces na sledeći nivo.

Bilo bi idealno da se ispita organizaciona kultura, da se sagledaju potrebe tržišta i strategija kompanije i da se realno sagleda „gap“ odnosno ono što nedostaje. Taj nedostatak se može, velikim delom, nadoknaditi kroz nove ljude. Prilikom selekcije, treba tražiti zajedničke vrednosti koje deli i kandidat i kompanija, ali ne treba se uplašiti i bežati od onog nečeg „extra“ što nije tipično za kompaniju, a kandidat to poseduje. Još ako je to „nešto ekstra“ baš ono što kompaniji nedostaje, onda je to idealna prilika da se ohrabrimo za rizik i damo vrednost postojećoj organizacionoj kulturi.

 

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Regrutacija i selekcijaPonuda za posao koja se ne odbija

Ponuda za posao je za mnoge više od poslovnog angažmana i ima snagu da promeni kvalitet života, a ne samo iskustvo zaposlenja. Kompanije su sve svesnije da se na zaposlene ne gleda samo kao na radnu snagu od koje se očekuje produktivnost po svaku cenu, već kao celovite ličnosti sa različitim potrebama i čiji se […]

Regrutacija i selekcijaOglas za posao treba da sadrži realan pregled zaduženja

Oglas za posao treba jasno i nedvosmisleno da odražava prirodu posla jer je to od ključnog uticaja na odluku kandidata da konkurišu. Prvo što kandidati gledaju je koliko se njihove sposobnosti i interesovanja poklapaju sa zahtevima posla. Prema istraživanju koje je sproveo Gallup to ima 59% uticaja na odluku da apliciraju, dok misija i svrha […]

Regrutacija i selekcijaZanimljive činjenice o poslu

1. Najčešći dan kada su zaposleni „bolesni“ je ponedeljak. Sem u Australiji. Tamo je utorak 2. Ako radite 40 sati nedeljno do svoje 65. godine, radićete 90.000 radnih sati tokom života. Eto zašto je važno, koliko god možemo, da radimo ono što volimo ili makar ono što nam nije mrsko. Toliki broj sati u životu […]

Regrutacija i selekcijaKako spremiti Hiring menadžera za uspešan intervju

Ako biste pitali bilo kog regrutera šta je jedan od najvećih izazova koje ima pri selekciji kandidata, rad sa hiring menadžerom bi se zasigurno našao u top pet. I regruter i hiring menadžer imaju isti cilj – pronaći najboljeg mogućeg kandidata i zaposliti ga. Ipak, često imaju u planu da različitim putevima stignu do tamo. […]