Pređi na glavni sadržaj

Oglas za posao treba da sadrži realan pregled zaduženja

12. decembar 2024.
·3 minuta za čitanje

Oglas za posao treba jasno i nedvosmisleno da odražava prirodu posla jer je to od ključnog uticaja na odluku kandidata da konkurišu. Prvo što kandidati gledaju je koliko se njihove sposobnosti i interesovanja poklapaju sa zahtevima posla. Prema istraživanju koje je sproveo Gallup to ima 59% uticaja na odluku da apliciraju, dok misija i svrha organizacije ima 17%, organizaciona kultura 16%, a onlajn komentari o tome kako je raditi u konkretnoj kompaniji svega 8 odsto. 

Alat za regrutaciju 

Radeći sa jednim klijentom Gallup je otkrio da se samo 5% njihovih regrutera sasvim složilo s time da su kompanijski oglasi za posao tačan odraz onoga što će se od kandidata kao budućih zaposlenih zahtevati da rade. Razlog tome je i taj što oglasi za posao nisu naprosto opisi poslova, već su ujedno alati za regrutaciju i marketinški materijal koji treba da pozicionira kompaniju i upražnjenu poziciju na tržištu rada 

Ipak, treba voditi računa da se kandidati, pri tome, ne dovedu u zabludu jer će netačna ili nedovoljno jasna slika posla sprečiti odgovarajuće kandidate da se prepoznaju i konkurišu, pa samim tim neće ni ući u proces selekcije. S druge strane kandidati koji se javljaju imaće nerealna očekivanja. Rezultat može biti taj da puno njih konkuriše, ali je malo odgovarajućih kandidata. 

Rešenje nije kopiraj i zalepi 

Međutim,  ni u preciznosti ne treba preterivati verujući da je kopiranje iscrpne liste zaduženja iz opisa poslova, koji su deo organizacije i sistematizacije radnih mesta, pravo rešenje.  Naime, oglas za posao je eksterni javni dokument dok je opis poslova iz organizacije i sistematizacije radnih mesta pravni, tehnički i interni dokument.  

Jezik koji se koristi u pravnim dokumentima se razlikuje od jezika koji treba da motiviše, privuče i pokrene kandidate da se jave, a o čemu je ranije bilo reči u tekstu „Snaga reči u oglasima za posao…“. Zatim, poslovne pozicije i odgovornosti evoluiraju s vremenom što nije uvek ispraćeno odgovarajućim promenama u internim opisima poslova 

Ponovna upotreba istog oglasa iz godine u godinu će privući istu ciljnu grupu kandidata. Zbog toga oglas treba s vrema na vreme ažurirati i menjati tražeći bolje načine povezivanja sa različitim ciljnim grupama kandidata. U tom smislu najviše se eksperimentiše s mogućim nazivom pozicije koja ima presudnu ulogu u pogledu profila kandidata koji će uopšte pročitati oglas do kraja. Više o tome u tekstu „Kako da nazovete poziciju koju oglašavate“ .  

Gde se još greši 

Druga krajnost je da se umesto iscrpne liste zaduženja u oglasu za posao glavni akcenat stavlja na profilisanje idealnog kandidata. Najviše pažnje se poklanja tome kakav on treba da bude kao osoba umesto tačnog navođenja konkretnih zaduženja i odgovornosti koje će imati. Umesto da se kandidatu kaže šta će se od njega očekivati da radi na konkretnom radnom mestu njemu se saopštava šta kompanija očekuje od njega kakav treba da bude. To se obično dešava kod oglašavanja pozicija kod kojih su soft veštine od presudnog značaja za uspeh u poslu ili u slučaju pozicija koje ne zahtevaju prethodno radno iskustvo te se targetira vrlo raznolika i široka ciljna grupa kandidata. Međutim, ni u tom slučaju ne treba izostaviti opis zaduženja, a evo i zašto. 

Na primer, u oglasu za agenta korisničke podrške može da stoji da se od idealnog kandidata zahteva uslužnost, ljubaznost, pozitivnost i sposobnost brzog rešavanja problema.  Međutim, dati kvaliteti se zahtevaju u velikom broju različitih poslova. Čitajući takav oglas kandidat može smatrati sebe  odgovarajućim kandidatom na osnovu opisanih kvaliteta, a da pri tome uopšte nema jasnu sliku o tome šta je posao i da li bi mogao da ga uspešno obavlja. Recimo, ništa neće znati o tome da li njegov posao osim odgovaranja na telefonske pozive podrazumeva i još nešto, neka administrativna zaduženja kao što su ažuriranje podataka, vođenje evidencija i slično, a upravo to može biti nešto što mu manje leži i odgovara.  

Jedino je tačan oglas efikasan 

Oglas za posao treba da sadrži realističan pregled zaduženja kako bi kandidati mogli da osete kako izgleda dnevna rutina na datom poslu. 

Pisanje tačnog oglasa za posao možda neće dovesti do toga da se javi veći broj kandidata, ali će među prijavljenima biti više onih koji odgovaraju zahtevima posla. Zahvaljujući tome proces regrutacije postaje daleko efikasniji 

Ujedno i selekcija postaje efikasnija jer kandidati dobijaju šansu da se bolje pripreme za razgovor za posao. Znajući šta se tačno zahteva moći će bolje da objasne i pokažu svoj potencijal koji ih preporučuje za dati posao. 

I intervjuerima je posao olakšan ukoliko su odgovornosti i zaduženja jasno definisana jer će im to pomoći da razviju relevantna situaciona i bihevioralna intervju pitanja na osnovu kojih će moći da donesu kvalitetnije odluke o zapošljavanju. 

Ne treba ići ni na što iscrpniju listu zaduženja jer to nije garant tačnosti i preciznosti, a ostavlja loš utisak. Dovoljno je staviti akcenat na ono što je prioritet u datom poslu, na osnovne zahteve posla kako bi kandidatu bilo jasno šta je glavni cilj posla i kako će izgledati njegove svakodnevne obaveze. 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Remote regrutacija: Izazovi i prednosti rada na daljinuRegrutacija i selekcijaRemote regrutacija: Izazovi i prednosti rada na daljinu

Iako je prošlo punih pet godina od pandemije koja je rad na daljinu uvela u skoro pa svaku industriju i poziciju, realnost je da se mnoge firme i dalje bore sa time kako da svoje procese učine podjednako učinkovitim, čak i kada se obavljaju van kancelarije. Regrutacija je jedan od tih procesa – da li […]

Kako da AI ne podbaci, već da ispravno uradi skrining biografijaRegrutacija i selekcijaKako da AI ne podbaci, već da ispravno uradi skrining biografija

Za ispravan skrining pristiglih prijava neophodne su dve stvari, dobro napisan oglas za posao koji sadrži jasan i detaljan opis poslova i uslove koje idealan kandidat treba da ispunjava, ali i istinite i dobro napisane biografije koje nude dovoljno informacija o tzv. hard veštinama kandidata na osnovu čega je moguće izvršiti povezivanje kandidata sa oglasom […]

Automatizacija: oslobađa regrutere rutinskog posla, značajno ubrzava selekcijuRegrutacija i selekcijaAutomatizacija: oslobađa regrutere rutinskog posla, značajno ubrzava selekciju

Regruterima na rutinske poslove odlazi najveći deo vremena. Procenjuje se da većina tih zadataka danas može biti automatizovana. Primer za to je sortiranje pristiglih prijava,  slanje mejlova kandidatima, odgovaranje na pitanja kandidata, početni intervju i testiranje što sve zajedno maksimalno ubrzava selekciju.  Automatizovano čitanje biografija  Optimizacija celokupnog procesa počinje uslugom CV skrininga uz pomoć nekog […]

Ko šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!Regrutacija i selekcijaKo šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!

Među najčešćim pitanjima kod početnika u HR sektoru obavezno se nađe i ono – ali ko tu zapravo šta radi? To nije neuobičajeno imajući u vidu da se sektor ljudskih resursa svakodnevno menja, i da se u skladu sa zahtevima tržišta i kompanija, menjaju i uloge unutar njega. Kada se na to doda i pojedinačno […]