Reputacija kompanije kao poslodavca je odlučujući faktor u privlačenju i zadržavanju kvalitetnih ljudi. Stvar više nije u tome ko može da ponudi veću platu već ko je uspeo da izgradi privlačniju organizacionu kulturu i da je uspešnije predstavi kroz brend poslodavca. A koliko je taj brend zaista uspešan treba stalno pratiti i proveravati.
Ključni pokazatelji uspešnosti
Postoji više različitih pokazatelja uspešnosti brenda poslodavca. Koji od tih pokazatelja će se pratiti zavisi od specifičnih organizacionih ciljeva. Na primer, ako je glavni cilj kako privući više kvalitetnih kandidata onda će se pratiti koliko su ljudi generalno gledano svesni brenda, odnosno koliko je brend poslodavca poznat i poželjan na tržištu rada.
S druge strane, ako se kompanija suočava s problemom visoke fluktuacije, onda je prioritetni zadatak pokrenuti istraživanje zadovoljstva zaposlenih i uraditi analizu dobijenih informacija sa izlaznih intervjua.
Da bi se videlo kakav je učinak brenda tokom vremena važno je redovno pratiti izabrane ključne pokazatelje uspešnosti, a ne uraditi proveru jednom, pa ko zna kada ponovo. Samo redovno praćenje omogućava da se pravovremeno identifikuju oblasti koje je potrebno unaprediti.
A evo i nekih od konkretnih pokazatelja koji pomažu da kompanija vidi da li je na pravom putu da postane poželjan, a možda i najpoželjniji poslodavac.
Stopa angažovanosti kandidata
Stopa angažovanosti kandidata je jedan od ključnih pokazatelja, i to u realnom vremenu, koliko su marketinški napori u građenju privlačnog brenda poslodavca efikasni. Tu se prati broj interakcija kandidata sa kompanijskim oglasima za posao u smislu broja pregleda, apliciranja i prosleđivanja oglasa još nekome. Uz to se prati i posećenost kompanijskog sadržaja na društvenim mrežama, broj komentara, lajkova i deljenja. Visoka stopa angažovanosti ukazuje da je spoljni brend jak.
Net promoter skor kandidata
Kandidati koji su prošli kroz jedan deo ili pak celokupan proces selekcije dobijaju upitnik sa pitanjem u kolikoj meri su spremni da ohrabre i druge kandidate da uđu u proces selekcije kod datog poslodavca. Ovaj pokazatelj se izračunava tako što se od procentualno iskazanog broja promotera oduzme procentualno iskazan broj nezadovoljnih. Pozitivan net promoter skor kandidata ukazuje na to da je više kandidata koji imaju pozitivno iskustvo procesa selekcije nego negativno.
Osim toga kandidati mogu da ocene i celokupan put do posla što daje više informacija o tome kako još može da se unapredi proces zapošljavanja i poveća zadovoljstvo kandidata.
Zadovoljni kandidati se ponašaju kao ambasadori brenda povećavajući doseg poslodavca na tržištu rada što smanjuje ukupne troškove zapošljavanja.
Stopa prihvatanja ponude za posao
Ovaj pokazatelj je ključan za procenu koliko je potencijalnim zaposlenima privlačna ponuda za posao koju kompanija nudi. Izračunava se tako što se broj prihvaćenih ponuda podeli sa ukupnim brojem ponuđenih ponuda i pomnoži sa 100 da bi se procentualno iskazalo. Niska stopa prihvatanja ponude ukazuje da ponuda poslodavca nije konkurentna i da ne odgovara očekivanjima kandidata pa ju je potrebno što pre revidirati.
Net promoter skor zaposlenih
Ovde se radi o korisnom pokazatelju ukupnog zadovoljstva zaposlenih i njihove spremnosti da promovišu kompaniju kao sjajnog poslodavca. Zaposlenima se postavlja jednostavno anketno pitanje kolika je verovatnoća da preporuče kompaniju ljudima u svom okruženju. Princip izračunavanja je isti kao u slučaju prethodno opisanog NPS kandidata. Visok pozitivan net promoter skor u ovom slučaju ukazuje ne samo na to da su zaposleni zadovoljni, već i da su zagovornici i ambasadori brenda poslodavca što pozitivno utiče na zapošljavanje. Suprotno tome nizak net promoter skor ukazuje na probleme koji zahtevaju brzo rešavanje.
Praćenjem datih pokazatelja moguće je doneti prave odluke zasnovane na podacima, a ne na pukom nagađanju i na taj način napraviti pametnije izbore kako bi se poboljšala reputacija kompanije kao poslodavca. Jer, danas bez jakog brenda poslodavca, nema dugoročnog uspeha na tržištu rada.