Pređi na glavni sadržaj

Kako privući različite generacije?

24. decembar 2024.
·4 minuta za čitanje

Da li znate kada i kako je nastao termin generacijski jaz? Datira iz čak šezdesetih godina, kada se generacija poznatija kao baby boom generacija, rođena posle Drugog svetskog rata, suprotstavila tradicionalnim vrednostima svojih roditelja. I sada, više od šezdeset godina kasnije, oni su ta starija generacija protiv čijih tradicionalnih vrednosti su sve one generacije nazvane slovima engleskog alfabeta – X,Y i Z.  

Ovaj kratki istorijski osvrt samo oslikava ono što je odlika svakog vremena – dolaze nove generacije, nose drugačije vrednosti, suprostavljaju se normama koje su postavljene sve njih i ciklus se dalje nastavlja. Ono što je važno je – kako se to oslikava  na tržištu rada? Koje sve generacije sada čine radnu snagu, koje su njihove odlike i potrebe? Pa, hajdemo redom. 

Baby Boomeri (rođeni između 1946. i 1964.) 

Iako je ova generacija statistički na zalasku i blizu penzije, oni koji aktivno rade su, uglavnom, na vodećim pozicijama moći. U svakom slučaju su radnici sa višedecenijskim iskustvom, poznavanjem firme, istorije, protokola i kako se radilo pre. Kao najstarija generacija nisu skloni entuzijastičnoj primeni novih tehnologija, brzim i čestim promenama posla i okretanju ka budućnosti. Njihove vrednosti i pristup su tradicionalni, i oni cene lojalnost, poštovanje i čvrstu radnu etiku. Kada su u pitanju uslovi rada, nisu zainteresovani za većinu modernih benefita, uključujući i rad od kuće.  

Generacija X (rođeni između 1965. i 1980.) 

Sa ovom generacijom radna snage polako kreće da odstupa od tradicionalnosti bumera, ali još uvek nije u potpunosti spremna za fleksibilnost koja će uslediti. Mnogi radnici ove generacije služe kao most između dva pristupa posla, načina rada i okrenutosti digitalizaciji. Nisu odrasli uz tehnologiju, ali je prihvataju, razumeju, i voljni su da je nauče. Teže pragmatičnosti i neće biti oduševljeni benefitima tim bildinga i izbornim časovima joge.  

Milenijalci (Generacija Y) (rođeni između 1981. i 1996.) 

Značaj milenijalaca u radnoj snazi ogleda se u dva aspekta. Jedan je što su najbrojniji, i samim tim najglasniji na trenutnom tržištu rada. A drugi se oslikava u tome da su oni prva generacija koja je tehnologiju koristila pre svog prvog posla, gde su kasniji milenijalci sa njom i odrasli. Njihove potrebe se lako mogu imenovati, ali teže ostvariti – traže smisao i svrhu u svojim obavezama i ulogama, uveli su mnogo novih termina i pojmova, kao što je inkluzija, kontinuirano učenje i balans između poslovnog i privatnog. Dok su neki na pozicijama moći, većina je još uvek deo srednjeg menadžmenta i radnika.  

Generacija Z (rođeni između 1997. i ranih 2010-ih) 

Iako ne zadugo, ova generacija je najmlađa kada je u pitanju radna snaga. Dok su internet i moderne tehnologije bili izazovi prethodnih generacija, oni su najveća snaga generacije Z. Oni su brzi i spretni, prilagodljivi i povezani. Ipak, karakteriše ih i to što lako menjaju poslove, postavljaju ozbiljne zahteve od poslodavca, a većinom ne poseduju lojalnost, radnu etiku i posvećenost samoj kompaniji. Njihova lojalnost okrenuta je mnogo više ka društvu u celini, i zato se zalažu za društveno odgovorno poslovanje, platnu transparentnost, fleksibilne radne uslove i fluidne karijere.  

Zar su razlike u generacijama baš toliko značajne? 

Ako pričamo o tome koliko se u pristupu poslu razlikuju generacije rođene posle Drugog svetskog rata u vreme rešavanja najvećih svetskih konflikata i obnove razrušenih teritorija od one koja odrasta uz pristup svetu na dlanu i influensere-milionere na društvenim mrežama, odgovor je mnogo. Vrednosti sa kojima su ove generacije odrasle oblikuju njihovo poimanje sveta nekada i dominantije od individualnih vrednosti. Moramo razumeti iz koje perspektive oni pristupaju svojoj svakodnevnici, šta ih pokreće, šta ih inspiriše i šta će im biti bezvredno, da bismo imali ne samo mogućnost da ih privučemo, već i da ih zadržimo, ispunjene i produktivne. 

Kada znamo kakve su generacije, kako ih možemo privući? 

Pre svega, važno je utvrditi koja je generacija naše kompanije, ili barem koja bi želeli da bude. To nije nužno generacija u kojoj je osnovana, već ona kojoj pripada po vrednostima. Da li želite da vaša generacija bude staromodnija, sa čvršćom radnom etikom, poslovnom kulturom i prisustvom u kancelariji? Ili naginjete ka dinamičnosti, učestalim promenama i zaokretima poslovanja, prihvatanju novih tehnologija i radu iz kafića? 

Pre nego što postavimo pitanje kako privući, važnije je zapitati se koga i zašto. Kada to znate možete da prilagodite vašu EB strategiju onome što je važno svakoj generaciji. FitPass zaista neće značiti jednom bumeru, dok će se generacija Z pribojavati udobnosti vaših stolica u kancelariji. Dok jedni teže kravatama, a drugi kačketima, važno je znati čemu teži sama kompanija. Posle toga samo je potrebno to dobro – učestalo i jasno – komunicirati kroz našu celokupnu EB strategiju. 

A ako biste želeli da imate raznolikost radne snage, i dovoljno predstavnika svih generacija, potrudite se da šaljete poruke inkluzije, prilagodljivosti benefita potrebama radnika, i zajedništva koji vas nosi napred. Ako želite da svako zna da ima mesta u vašoj kompaniji, napravite mu to mesto i tek mu ga onda predstavite. 

Svaka generacija ima svoj značaj i doprinos na tržištu rada, ni jedna nije viška, niti nepotrebna. Na nama je samo da utvrdimo kako se naša kompanija uklapa u tu puzlu, i gde je njeno mesto kada je u pitanju celokupnost tržišta rada. Onda ćemo lako privući sve one koji su nam na tom putu potrebni.  

 

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Employer BrandingElementi dobrog storytellinga u vašem EB-u

Bez obzira da li se bavite marketingom, držanjem treninga, prodajom ili pisanjem, storytelling je ključan za poruku koju želite da prenesete. Zapravo, od svih načina koje imate na raspolaganju, storytelling će biti najefikasniji. To i ne treba da čudi jer je pričanje priča starije od svih grana modernog menadžmenta nekoliko hiljada godina, i iako je, […]

Employer BrandingUspešan brend poslodavca ima snagu da emotivno veže

U sve oštrijem nadmetanju za talente postalo je izuzetno važno stvoriti emotivnu vezu sa kandidatima. Kako ljudi više veruju drugim ljudima nego bezličnim korporacijama, biznisu treba dati ljudski lik i pokazati da nije sve samo zbog profita već da se, isto tako, neguje i društveno odgovorno ponašanje. Predstavljajući vlasnike, menadžment i zaposlene koji stoje iza […]

Employer BrandingAutentično liderstvo je preduslov autentičnog brenda

Brendiranje poslodavaca igra ključnu ulogu u privlačenju talenata i ima ogroman uticaj na kvalitet zapošljavanja. Ipak, najbolje funkcioniše kada je autentično. Kandidate osim plate, pozicije i napredovanja u karijeri zanima i kako kompanija zaista funkcioniše u stvarnosti. Na to ukazuju i rezultati istraživanja po kojima 86% kandidata proverava autentičnost brenda, odnosno traga za onlajn komentarima […]

Employer BrandingKako proveriti da li vaš brend poslodavca radi

Reputacija kompanije kao poslodavca je odlučujući faktor u privlačenju i zadržavanju kvalitetnih ljudi. Stvar više nije u tome ko može da ponudi veću platu već ko je uspeo da izgradi privlačniju organizacionu kulturu i da je uspešnije predstavi kroz brend poslodavca. A koliko je taj brend zaista uspešan treba stalno pratiti i proveravati. Ključni pokazatelji […]