Pređi na glavni sadržaj

U susret Regionalnom sajmu poslova: Dva od tri zaposlena u Srbiji menjala bi posao u narednih godinu dana

2. oktobar 2024.
·3 minuta za čitanje

Regionalni sajam poslova, koji već tradicionalno, organizuju vodeći sajtovi za zapošljavanje iz pet država regiona (Poslovi Infostud – Srbija, Moj posao – Hrvatska, Moj posao.ba – BiH, Vrabotuvanje – Severna Makedonija i Deloglasnik – Slovenija) sve je bliži. Ovaj, najveći regionalni onlajn događaj ove vrste održaće se od 15. do 22. oktobra, a organizatori očekuju veće interesovanje i poslodavaca i kandidata nego što je to bilo ranijih godina.

Sajam je prošle godine, samo u Srbiji, privukao više od 50 izlagača i zabeležio više od 340.000 poseta samo u Srbiji, dok je u svih pet zemalja taj broj prešao 690.000.

Nakon njegovog okončanja znaće se i da li je i kakve promene tržište rada pretprelo u poslednjih godinu dana, a do tada podsetimo se šta su pokazali neki od rezultata Regionalnog istraživanja tržišta rada za 2023. godinu. Ovo istraživanje sprovedeno je u pomenutih pet zemalja, obuhvatilo je 4.679 kandidata koji su odgovarali na 28 pitanja.

Znanje i veštine presudni

Za dobijanje posla presudni su znanje i veštine koje kandidat poseduje, smatra 30% ispitanika u svih pet zemalja regiona. Odmah iz toga su motivacija i volja kao drugi najvažniji faktor, s tim što je u Srbiji nešto niži procenat onih koji su dali ovaj odgovor u poređenju sa ispitanicima iz regiona.

U Srbiji tako 22% ispitanika smatra motivaciju i volju drugim najznačajnijim aspektom, dok je u ostatku regiona to odgovor 27 odsto ispitanika.

Isto je i sa radnim iskustvom, kao trećim presudnim faktorom, kojeg u Srbiji ističe 16% anketiranih, dok je u regionu taj procenat 21.

Sa druge strane, dobre kontakte kao presudan faktor navodi svaki deseti ispitanik, i ovde i u ostalim zemljama regiona, a razlike među kandidatima ne postoje ni kada se govori o sreći ili preporuci uticajnih ljudi.

Promene na tržištu rada

Pandemija je donela velike promene na tržištu rada, dokazuju i rezultati ovog istraživanja. Na pitanje da li su tokom godina kovida pronašli ili promenili posao, čak 40% ispitanika iz Srbije, odgovorilo je potvrdno.

U Hrvatskoj je taj procenat još veći (44 procenata), dok je u Bosni i Hercegovini fluktuacija na tržištu rada bila najmanja, oko trećine ispitanika.

Na pitanje, da li planiraju da promene posao u ovoj godini, odnosno u narednih godinu dana, više od polovine zaposlenih (53,3%) u Hrvatskoj, Srbiji, BiH i Severnoj Makedoniji odgovorilo je potvrdno.

Sa druge strane, 22,7 odsto njih odgovorilo je da nema to u planu, dok je svaki četvrti odgovor (24%) bio da će to uraditi samo ukoliko na to budu primorani.

Ipak, u ovom segment uočljive su prilične regionalne razlike. Procenat kandidata koji bi menjali posao u Srbiji i Hrvatskoj veći je od onih u preostale dve države. U Srbiji su potvrdno odgovorila svaka dva od tri zaposlena kandidata, odnosno njih 68,3 odsto, što je rezultat sličan onome iz 2022. i 2021. godine. Samo 10,5 odsto reklo je da nema to u planu, dok je preostalih 21,2 procenta izjavilo da bi to uradili “samo ako su primorani”.

Nasuprot tome, u Bosni i Hercegovini bi posao promenilo tek 52,2 odsto ispitanika, dok je procenat onih koji bi to uradili ako budu primorani 31,7.

Razlike u ovim odgovorima ukazuju na činjenicu da u Srbiji i Hrvatskoj kandidati imaju utisak da postoji više opcija na tržištu rada nego u druge dve zemlje.

Preferencije zaposlenih

U Srbiji ispitanici manje veruju domaćem kapitalu, odnosno domaćim poslodavcima, nego što je to slučaj u drugim zemljama. Tako je na pitanje “najradije biste radili za kompaniju koja je u domaćem privatnom vlasništvu, u Srbiji potvrdno odgovorilo 15 odsto ispitanika, dok je u ostalim zemljama taj procenat 20.

Sa druge strane, gotovo identična je razlika kada je reč o državnim preduzećima, s tim što je u Srbiji to poželjniji poslodavac. Preciznije, državno preduzeće u Srbiji preferira 21 odsto ispitanika, dok je regionalni prosek 16 odsto.

Što se stranih kompanija tiče, ta razlika gotovo da ne postoji, za trećinu ispitanika u svim zemljama to je najpoželjniji poslodavac.

Slično je i kod preduzetništva kojim bi se bavio svaki četrti ispitanik u svim zemljama obuhvaćenim istraživanjem.

 

Autor
HR Lab
newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Regrutacija i selekcijaSkrivena radna snaga – nezaposleni zbog brige o bližnjima

Broj nezaposlenih koji su dali otkaze jer moraju da neguju i brinu o nekom članu svoje porodice da li o detetu sa posebnim potrebama, bolesnom supružniku, onemoćalom i dementnom roditelju ili o više njih istovremeno je sve više u porastu.   Istraživanja ukazuju na veličinu problema  To je naročito slučaj u razvijenim zemljama zbog znatno dužeg […]

Regrutacija i selekcijaZašto intervju nije pouzdan pokazatelj uspešnosti kandidata na budućem poslu  

Izabrati najboljeg kandidata za određeni posao je mnogo teže nego što većina ljudi misli. Uverenost u to da ćemo saznati istinu samo ako smo postavili prava pitanja se često pokaže kao naivna. Najpre iz razloga što je istina, odnosno u ovom slučaju ličnost kandidata suviše kompleksna da bi se mogla otkriti samo u razgovoru. A […]

Regrutacija i selekcijaPostavljanje procesa u regrutaciji i selekciji

“Efikasnost je raditi stvari na pravi način; efektivnost je raditi prave stvari.”  Ovaj citat Pitera Drekera obeležio je studije svakog FON-ovca, što i ne treba da čudi jer je njegova primena dalekosežna. U svakoj grani biznisa može se postaviti pitanje – da li radimo prave stvari i da li ih radimo na pravi način?   HR […]

Regrutacija i selekcijaŠta se krije iza rečenice: To nije u mom opisu posla

Rečenica „To nije u mom opisu posla“ nije samo otpor nekom konkretnom zadatku nego je i složen fenomen sa više uzroka i posledica.   Kada neko od saradnika izgovori ovu rečenicu možete to protumačiti kao nedostatak timskog rada, lenjost, manjak motivacije ili razočaranost i svaka od ovih opcija može biti tačna. Lenje osobe definitivno koriste ovu […]