U utorak 10. decembra putem Zoom platforme, održan je vebinar za poslodavce na temu: Uvođenje programa podrške porodici – Prednosti, izazovi i koraci.
Moderator ovog panela bila je Bojana Crnković, Marketing menadžer Infostuda, a njene sagovornice su bile:
- Milena Rajković, Employee Experience Manager, A1 Srbija
- Jovana Zeljić, Senior Learning and Development, Unicredit Banka
- Anja Tokić, HR Biznis Partner, Inspira grupa
Na pitanje šta u njihovim kompanijama čini programe podrške porodici, Jovana Zeljić je navela da u Unicredit banci trude da osluškuju potrebe zaposlenih i potrebe tržišta. Dodaje da pružaju tri važna benefita koji se izdvajaju, a oni su:
- odsustvo za tate koje traje 4 radne nedelje i plaćeno je u punom iznosu zarade, zatim
- part-time za mame, gde one po povratku sa porodiljskog odsustva prvih mesec dana rade pola radnog vremena uz punu zaradu i
- podrška prilikom vantelesne oplodnje, gde se pruža mogućnost refundacije u maksimalnom iznosu od 5000 evra za ove potrebe. Navela je i nekoliko dilema koje su se javila prilikom uvođenja ove neobične beneficije – da li važe za kolege ili samo za koleginice, na koji način će se štiti medicinski podaci zaposlenih (na osnovu kojih se vrši refundacija), kako rešiti refundaciju ukoliko neko od kolega nije u mogućnosti da dostavi sve što je potrebno i sl. Uvođenje ove beneficije iziskivalo je saradnju velikog broja ljudi kako unutar People & Culture sektora, tako i van njega – pravna služba, računovodstvo, kao i sektor zadužen za zaštitu podataka.
Milena Rajković se nadovezala i naglasila da u A1 postoji mnogo benefita koje podržavaju porodicu, a da se izdvajaju:
- vrtić u okviru kompanije,
- fleksibilno radno vreme i remote rad za zaposlene koji imaju malu decu,
- postepen povratak na posao za majke koje se vraćaju sa porodiljskog odustva, kao i
- finansijska podrška za treće dete.
Govorila je o prepoznavanju potrebe za vrtićem unutar kompanije (veliki broj kolega koje se nalaze u toj životnoj fazi) kao i izazovima koji se javljaju u vezi sa tim. Bilo je nephodno da menadžment prepozna potrebu i podrži ideju, zatim je bilo potrebno pronaći odgovarajućeg partnera (na primer privatni vrtić sa višegodišnjim iskustvom), upite i potrebe zaposlenih u vezi sa promenama i radom vrtića sa HR sektora preusmeriti na vrtić i slično. Vrtić u ovoj kompaniji postoji već 17 godina, ali se prilikom promene lokacije, u osmišljavanje i opremanje prostora uključio veliki broj kolega – arhitekte, kolege iz nabavke i internih servisa. Naglasila je da su zaposleni zadovoljni i da jedni drugima preporučuju vrtić, te da im je od velikog značaja radno vreme koje je do 20h, pa ne moraju da brinu ukoliko im nešto iskrsne i moraju se zadržati na poslu. Takođe, spomenula je da cene da roditelji posebno cene dodatno vreme koje provode sa decom kada pođu sa posla i vrtića, makar to bilo i u autu na putu do kuće.
Anja Tokić je navela da su se u Inspira grupi kada su kreirali ove pogodnosti vodili željom da olakšaju život zaposlenima, jer je pitanje porodice jedno od najvažnijih životnih pitanja. Beneficije koje je izdvojila su;
- dodatne dve nedelje odsustva za očeve,
- mogućnost za majke koje se vraćaju sa porodiljskog da rade pola radnog vremena prvih mesec dana uz zaradu u punom iznosu.
Osim toga, govorila je o psihološkoj podršci pojedinicma, kao i porodicama, organizaciji različitih tipova radionica i edukacija za roditelje. Inspira grupa već dugi niz godina (od 2017. godine) ima sistemki organizovanu psihološku podršku za zaposlene i njihove porodice, s tim da su se partneri u tom procesu menjali. Kompanija je uložila napore da osvesti značaj psihološke podrške kroz različite edukacije i radionice za zaposlene. Kao i u mnogim drugim situacijama, tako i ovoj, podrška menadžmenta je imala važnu ulogu – deleći svoja iskustva i situacije u kojima je psihoterapija pomogla, podsticali su zaposlene da je koriste. Govorila je i tome da se o ovom vidu podrške otvoreno govori, te da kolege razmenjuju iskustva i podržavaju jedni druge da koriste beneficiju.
Sve tri sagovornice su se složile da je proces kreiranja i implementacije ovih benefita prilično složen i da zahteva vreme i saradnju velikog broja ljudi. Poželjno je da timovi budu sačinjeni od zaposlenih iz različitih sektora, sa različitim životnim potrebama jer tako dolaze raznovrsne ideje, koje se posmatraju iz raznih uglova. Od velikog je značaja uključivanje svih nivoa menadžmenta koji će podsticati korišćenje pomenutih beneficija.
Kroz primere iz prakse, učesnice su pokazale kako promišljena podrška porodici može značajno doprineti unapređenju radne kulture. Podrška porodici nije samo benefit – ona oblikuje temelj zdravih odnosa unutar kompanije i podstiče dugoročnu lojalnost zaposlenih.
Snimak celog vebinara možete pogledati u nastavku.