Pređi na glavni sadržaj

Šta fali vašem oglasu za posao?

20. avgust 2024.
·6 minuta za čitanje

Pisanje oglasa za posao se prethodnih godina pretvorilo u pravu nauku, sa značajnom količinom instrukcija, saveta, novih trendova i neizbežnim korišćenjem AI tehnologije. Ali to ne treba da iznenadi, jer koliko je kandidatu važna njegova biografija, toliko, ako ne i više firmi treba da bude važan oglas za posao. Zbog čega?

Pa, rat za talente je i dalje u punom jeku i privlačenje dobrih kandidata je i dalje izazov za mnoge kompanije. Nekada nije važno samo šta nudimo, već i kako to predstavljamo. Opis posla je neretko jedini vid komunikacije koji kompanija ima sa potencijalnim kandidatom, što znači da je to i retka prilika da ostavi dobar utisak. 

U nastavku teksta pročitajte deset praktičnih saveta o tome kako možete poboljšati vaš oglas za posao da biste ne samo mogli da regrutujete što više kandidata, već i da ti kandidati budu baš ono što tražite i što vam je potrebno.

 

1. Proverite pravopisne greške i formatiranje. Jeste? Ipak, proverite ponovo.

Da li vam se nekada, kao regruteru, desilo da odbacite kandidata jer na razgovor za posao dođe neadekvatno obučen, loših manira, loše higijene? Takav prvi utisak onemogućava kandidatu da bude razmotren za poziciju, isto kao što ‘aljkav’ oglas za posao odbija potencijalne kandidate.

Čak i kada koristite alate za proveru gramatike i pravopisa, zamolite makar jednog kolegu da ponovo pogleda oglas pre nego što ga objavite. Nikad ne znate koje kandidate gubite zato što niste dovoljno obratili pažnju na detalje. 

 

2. Koristite jasne opise poslova, i smanjite žargone i skraćenice 

Iako je nekade lakše osloniti se na leksiku i termine koji su nam bliski i poznati, za njih nema mesta u oglasu za posao kojima se obraća kandidatima koji nisu deo naše kulture i okruženja, koji su možda radni vek proveli u drugim industrijama, ili prosto nisu upoznati sa baš svakim terminom koji bismo mogli da upotrebimo.

Na kraju dana, taj oglas mogu gledati i eksterni regruteri, ili njihovi prijatelji i kolege, i nejasnoća sa kojom se susreću ih može odgovoriti od toga da ga sačuvaju i proslede.

Svako može biti dobar potencijalni izvor kandidata i zato svako treba da bude u stanju da pročita i razume šta je ono što mi tražimo.

Takođe, kada je u pitanju sam naziv pozicije, mnogo je važnije koji je uobičajeni naziv te pozicije na tržištu, nasuprot kako mi interno tu poziciju zovemo u našoj sistematizaciji rada. Naš primarni cilj je da ona dođe do što više adekvatnih i kvalitetnih kandidata, i zato naša komunikacija mora biti usmerena ka eksternom. 

 

3. Neka transparentnost bude vaše oružje

Pri pisanju oglasa, neka prirodna i očekivana tendencija regrutera jeste da kompaniju, kao i poziciju predstavi u što boljem svetlu, u cilju privlačenja što više kandidata. Ali kao što laganje kandidata na intervjuu može da ima neočekivane i negativne posledice kada zapravo bude radio posao za koji konkuriše, isto tako postavljanje pogrešnih ili neistinitih očekivanja kandidatima može da bude pogubno po firmu.

Ako u našem oglasu stavimo ono što je naša kompanija i pozicija u svom najboljem izdanju, zanemarujući sve one osrednje ili, pak, loše dane, mi ćemo zasigurno naći dobrog kandidata, i uspeti da ga zaposlimo. Ali, avaj, teško je da ćemo ga zadržati.

Iako je glavna metrika svakog procesa regrutacije i selekcije da kandidata pronađe, odmah iza nje treba da bude i ona da ga u firmi i zadrži. Postavljanje realnih, istinitih očekivanja o tome šta neka kompanija i rad u njoj predstavljaju možda deluje riskantno, ali ta transparentost će se pretvoriti u povećanu retenciju, jer će svaka osoba koja postane deo tima znati šta u njemu može da očekuje.

 

4. Krajnje je vreme da očekivana zarada bude deo vašeg oglasa

Iako to i dalje nije ustaljena praksa na našem tržištu, višestruko je korisna kada je u pitanju regrutacija i selekcija jer je zarada jedan od najboljih filtera – i za kandidata i za poslodavca.

Ne postoji ništa gore za proces selekcije nego da jedna strana na samom kraju procesa, kada se plata obično otkriva, shvati da očekivanja nisu ispunjena. Nije važno da li kandidat ima previsoka očekivanja, ili je firma ta koja ima fiksni budžet, nepoklapanje oko plate nije nešto što može da se nadomesti lokacijom, radnim vremenom ili tim bildingom.

Iako je kompanijama jako veliki izlazak iz zone komfora da se odluče da podele očekivane plate za svaku novu rolu koju oglase, benefiti umnogome nadjačavaju strah od ovako visokog nivoa transparentnosti.

 

5. Oživite kulturu kompanije kroz oglas

Kultura kompanije je jedan od najvažnijih faktora zašto ljudi ne samo opstaju i ostaju, već i zašto napreduju i rastu, doprinose i investiraju. Firma je njena kultura, ali kako to preneti kroz oglas?

Evo nekoliko primera kako možete da začinite tekstove koje pišete i oživite iskustvo koje ih čeka!

#1 – Ako budete radili u ovom timu, imaćete prilike da uživate u obaveznoj jutarnjoj kafi na terasi sa pogledom na Dunav, omiljenom mestu u kancelariji svih članova ovog tima. Ali, ne brinite, možete se priključiti i ako pijete čaj!

#2 – Na poslednjoj anketi kojom smo merili zadovoljstvo zaposlenih, jednoglasno je odlučeno da je najveći benefit firme mogućnost rasta i razvoja, što i ne čudi jer svako godine izdvajamo ovoliki budžet za ulaganje u zaposlene!

#3 – U našoj firmi iz godine u godine najviše simpatija skupljaju ljubimci, koji su dobrodošli, i za koje uvek imamo spreman i prostor i poslasticu!

#4 – Menadžer ovog sektora najpoznatiji je u tome što svake godine pobedi na turniru za fudbal, ali i po tome što ima najvišu retenciju od svih timova u firmi!

#5 – U prethodnih godinu dana čak 20% naših zaposlenih dobilo je unapređenje, koje je praćeno ne samo povećanom odgovornošću, već i adekvatnom kompenzacijom. 

 

6. Ne zaboravite na ključne reči!

Ako su vaši oglasi za posao na engleskom, ali i ako su na srpskom, i dalje su ključne reči najefikasniji način da budu pronađeni od strane potencijalnih kandidata.

Pre poslednje provere pravopisa, pogledajte još jednom vaš oglas i proverite da sve ključne reči i pojmovi imaju svoje mesto u tekstu, po mogućstvu više od jednog. 

 

7. Ilustrujte svakodnevnicu ovog posla svim budućim kandidatima

Iako oglas može da sadrži desetine paragrafa i preko hiljadu reči i dalje može da mu manjka onoga što posao koji oglašava zaista predstavlja.

Na kojoj lokaciji se posao obavlja, kako izgleda taj prostor, koji deo dana je posvećen interakciji, koji samostalnom, koji grupnom radu?

Koliko u svakodnevnici ovog posla ima sastanaka i razgovora, koliko ima samostalnog donošenja odluka, koliko usaglašavanja sa ostalim sektorima, koliko i kojih programa?

Što više detalja možete da podelite to je bolje, jer će uz njih svi potencijalni kandidati znati šta ih očekuje i moći da odluče da li su oni za to kompetenti, i da li su uopšte zainteresovani. 

 

8. Ton oslikava okruženje, okruženje oslikava atmosferu

Kada su u pitanju atmosfera, okruženje, način rada, i kultura, dok god se poštuje zakon o radu, sve ostalo je stvar preference. Neka radna okruženja su struktuirana sa puno procesa i protokola, i u njima uglavnom vlada jasan red. Neka druga su manje formalna, spontanija, brža, i u njima se preferira sposobnost samostalnog donošenja brzih odluka.

Glavno pitanje nije samo kakvo je okruženje vaše firme već da li ste uspeli to da ilustrujete kroz oglas za posao? Možete naći savršenog kandidata koji bi firmi po svemu odgovarao ali ko u okruženju koje nudite ne bi mogao da opstane ni dan.

I zato je važno da ne samo reči, već i sam ton oglasa to adekvatno oslika. 

 

9. A šta oni dobijaju na ovom poslu?

Postoje kandidati koji u oglasu prvo pogledaju da li zadovoljavaju kriterijume. A postoje i oni koji prvo pogledaju šta je ono što je ponuđeno osobi koja uspe da dobije posao koji se oglašava. Oni su, ipak, većina. Stoga, to što kandidatima nudimo mora da ispunjava određene kriterijume:

  • Ponuda ne treba da bude duga i obimna (više nije uvek bolje), ali treba da bude jasna i precizna
  • Ono što je obezbeđeno zakonom o radu ne smatra se ni ponudom ni benefitom
  • Nejasni opisi radne atmosfere, okruženja i budućnosti kandidata su odavno prevaziđeni

Stoga, recite direktno i nedvosmisleno šta je ono što nudite, isto kao što ste pre toga napomenuli šta je ono što tražite. A kad smo kod toga šta tražite…

 

10. Šta je zaista, zaista važno da neko zna na ovom poslu? 

Opis posla juniora gde se traži pet do deset godina iskustva, kao i sasvim nerealna znanja i veština, već su deo folklora našeg tržišta rada. Kandidati čije su biografije nakićene suvišnim informacijama nikome ne čine uslugu, isto kao ni oglasi gde su kriterijumi za kandidate duži od bilo kog drugog dela teksta samog oglasa. Da biste olakšali sebi proces selekcije izdvojite 3 do 5 neophodnih kriterijuma i naglasite da nećete uzimati u obzir kandidate koji to ne ispune. Sve što dodate kao kriterijum preko toga neka bude u kategoriji nice to have. Poželjno, ali ne i neophodno.

Da biste privukli najbolje kandidate, nije samo važno da budete najbolja firma, već i da znate to adekvatno da predstavite. Iskoristite ovih deset saveta da skratite i istovremeno produbite listu kandidata koji će aplicirati na svaki oglas koji postavite!

 

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Regrutacija i selekcijaPauza u karijeri: prilika ili propast

Kada su u pitanju regrutacija i selekcija kandidata, mišljenja ostaju podeljena po pitanju nekih važnih tema. Da li je poželjno stavljati sliku u biografiju? Da li se više ceni obrazovanje ili iskustvo? Da li je potrebno navesti sva radna iskustva? Nedoumica ima dosta. Ipak, jedna postaje sve aktuelnija, pogotovo kada je u pitanju smena generacija […]

Regrutacija i selekcijaDa li su preduzetnici teže zapošljiva kategorija kandidata

Nije neobično da se bivši preduzetnici ponovo nađu na tržištu rada. Više od 90% startapa propadne u roku od nekoliko godina, pokazuju podaci sa američkog tržišta. U Srbiji se godišnje ugasi više od 20.000 preduzetnika, saopštilo je Udruženje za zaštitu preduzetnika i privrednika Srbije. Međutim, bez obzira na to što nije redak slučaj da nekadašnji […]

Regrutacija i selekcijaZašto pitati kandidata o njegovim manama

U toku intervjua kandidatima se često postavlja i pitanje šta im je najveća mana. Iako se može činiti da se radi o nekakvom trik pitanju i nefer potezu intervjuera, s obzirom da kandidati nisu došli na razgovor za posao da bi govorili o svojim slabostima, već o onome što ih preporučuje za posao, postavljanje datog […]

Regrutacija i selekcijaU susret Regionalnom sajmu poslova: Više od polovine nezaposlenih spremno da prihvati posao van struke

I ove godine, već tradicionalno, vodeći sajtovi za zapošljavanje iz pet zemalja regiona (Poslovi Infostud – Srbija, Moj posao – Hrvatska, Moj posao.ba – BiH, Vrabotuvanje – Severna Makedonija i Deloglasnik – Slovenija) organizuju Regionalni sajam poslova. U pitanju je najveći regionalni događaj ove vrste, koji poslodavcima nudi mogućnost da se predstave, a kandidatima koji […]