Pređi na glavni sadržaj

Šta programeri pričaju o vašoj kompaniji na netu?

7. mart 2022.
·7 minuta za čitanje

Evo zašto su recenzije zaposlenih moćan employer branding alat kada zapošljavate IT-jevce

Deficit kandidata na IT tržištu zapošljavanja je sve veći i nema naznaka da će ovaj trend da se zaustavi. Istovremeno, sve je teže zadržati najbolje zaposlene, a seniori se odlučuju za promenu posla lakše nego ikada. U skladu sa tim kompanije sve više počinju da preispituju svoje procese regrutacije i selekcije što konačno čak i kod nas dovodi do poklanjanja više pažnje employer branding aktivnostima.

Neke kompanije su već shvatile da je employer branding dubinska komponenta razvoja biznisa i počinju da stvaraju i primenjuju ozbiljne strategije. Ipak, i dalje je više onih koji guraju glavu u pesak ili pak employer branding svode na njegovu promotivnu komponentu, koja se onda po pravilu obija o glavu hroničnim nedostatkom rezultata.

U našem višegodišnjem radu sa stotinama IT poslodavaca uočljivo je da čak i one kompanije koje imaju ozbiljan pristup ovom pitanju, uglavnom u svojim employer branding strategijama zanemaruju jedan od veoma moćnih alata, a to su recenzije zaposlenih na online portalima kao što je naš HelloWorld.rs, koje na najbolji način oslikavaju kompanijsku kulturu i daju lični osvrt zaposlenih na to kako je raditi u nekoj kompaniji.

Pokušaću u ovom tekstu da objasnim zašto su recenzije važne i kako da ih iskoristite ne samo za lakše zapošljavanje, nego za suštinsku transformaciju vaše kompanije u poželjnog poslodavca.

Kome se veruje – preporuci najviše

Sva naša istraživanja pokazuju da IT-jevci kada traže posao više od svega veruju preporukama onih koji su u željnoj kompaniji već zaposleni ili su imali neko iskustvo u procesu selekcije. Najbolje je kada poznaju nekog ličnog, ali kada to nije slučaj, okreću se online izvorima. Sa izbijanjem globalne pandemije i smanjivanjem ličnih kontakata, ovaj trend se samo uvećava. Ovo naročito važi za tzv. Generaciju Z, koja je od početka života okružena raznolikim internet servisima za ocenjivanje i preporučivanje u svim sferama života.

U strahu su velike oči

Na osnovu podataka do kojih dolazimo u radu sa poslodavcima, reklo bi se da i dalje važi ona Njegoševa “strah životu obraz kalja često”. Zaista je iznenađujuće koliko strah poslodavaca od dvosmerne komunikacije i dalje može da prevlada. Ono što mogu iz iskustva da primetim je da se dvosmerne komunikacije boje i dobri i loši poslodavci. Sa jedne strane, budući da svi svedočimo koliko je internet pogodno okruženje za širenje mržnje, ovaj strah može biti razumljiv. Međutim, to nije nužno tako. Naši podaci pokazuju da je, suprotno očekivanom, 60% komentara koje zaposleni ostave na HelloWorld-u u svojoj suštini pozitivno, odnosno da su komentari koji ne preporučuju rad u konkretnoj kompaniji u manjini.

Zato uvek pozivamo sve poslodavce da se oslobode tog straha, počnu da odgovaraju na sve recenzije, bez obzira da li su pozitivne ili negativne, te da se ne zaustavljaju tu nego da aktivno počnu da pozivaju svoje zaposlene da ostave komentare.

Iskoristite pozitivne recenzije za privlačenje talenata

Kada ljudi većinski pišu pozitivno o nekoj kompaniji, kada ulaze u detalje i hvale pojedinačne aspekte posla i kompanijske kulture, bolja reklama od toga ne postoji i baš zbog toga su recenzije toliko moćan alat za employer branding i privlačenje talenata. Naši podaci pokazuju da čak 75% kandidata pre nego što konkuriše na neku IT poziciju pogleda profil te kompanije na našem sajtu, a na profilu ih najviše interesuje upravo sekcija sa iskustvima. Ove pozitivne poruke o vašoj kompaniji, budući da se nalaze na najvećem domaćem IT portalu onda mogu da vide svi, a ne samo uzak krug bliskih ljudi kao što je to slučaj u offline komunikaciji.

Međutim,u skladu sa našim generalno transparentnim pristupom, moram skrenuti pažnju da nisu sve pozitivne recenzije nužno i korisne. Kada u recenzijama za vašu kompaniju vidite gomilu najboljih ocena i kratke komentare u superlativima, to možda lepo izgleda vama, ali kandidatima ne znači dovoljno, a nekima će se upaliti i “bot lampica” (programerski analitični umovi su naročito osetljivi), pa će čak steći i negativan utisak, iako možda vi zaista jeste toliko dobro mesto za rad. Zbog toga je istovremeno prisustvo i balans pozitivnih i negativnih komentara nešto što direktno utiče na veći kredibilitet onoga što je izrečeno i što privlači veću pažnju kandidata.

Iskoristite negativne recenzije još više

Nema spora da će negativne komentare u određenoj meri ostavljati bivši zaposleni koji su kivni jer posao nije bio u skladu sa njihovim očekivanjima, ili neko misli da je bio super na razgovoru za posao, ali nije zaposlen, pa mu nije pravo. Moguće je da će neko kroz recenziju čak pokušati i da se sveti i napiše nešto iz inata. Međutim, baš zbog već pominjanog velikog iskustva sa online izlivima mržnje u eri društvenih mreža, ovakvi primeri su lako uočljivi svima koji to čitaju. Uvek podstičemo poslodavce da odgovore na sve, pa i na ovakve komentare i da brigu zamene akcijom. Ljudi koji stvarno traže posao jasno prepoznaju iz komentara i odgovora ko je samo “hejter”, a ko oceni kompanije prilazi razumno i konkstruktivno. Na HelloWorld-u smo ograničili dopisivanje na jedan komentar korisnika i jedan odgovor kompanije, baš zato da nam se portal ne bi pretvorio u klasičnu forumsku pljuvačinu, pa je tu zapravo još lakše suditi o tome ko je u pravu.

Negativni komentari međutim, mogu da budu i idealna prilika za samorefleksiju. Nijedna kompanija nije savršena, a to naročito važi za IT industriju gde se sve toliko brzo menja da organizacioni i upravljački procesi nikada zapravo to ne mogu da isprate. Zato je i strah da će se nešto loše desiti, ako nešto negativno o kompaniji ode u etar suštinski neopravdan. Transparentnost nije slučajno jedna od vrednosti na kojoj kompanije sve više formiraju svoje ukupne brend identitete.

Zato su recenzije koje ulaze u detalje koji se odnose na probleme u organizaciji, međuljudskim odnosima, radu na projektima, zastarelim tehnologijama, nejasnim sistemima beneficija i tome slično, zapravo idealna prilika da brže utvrdite bolne tačke, reagujete i stvarno unapredite vaš sistem tamo gde uvidite da je to najhitnije. Skoro ništa drugo vam neće dati toliko brzo generalni uvid u to kako vaša employer branding strategija treba da izgleda, ali i u rezultate njene primene.

Osim ovog eksternog rezultata u privlačenju kvalitetnijih kandidata nikako ne treba zaboraviti ni na postojeće zaposlene. Ukoliko oni uoče da mogu slobodno da iznesu primedbe na uslove na radnom mestu, ukoliko vide da vi nešto po tom pitanju preduzimate i popravljate, da se njihov glas čuje i poštuje, to je najbolji recept za povećanje njihove motivacije i angažovanja na radnom mestu. Ovo onda opet dovodi do većih procenata retencije tj. zadržavanja zaposlenih (kad smo već kod teme kako zadržati seniore u kompaniji).

Zbog svega ovoga za recenzije možemo da kažemo ne samo da su moćan employer branding alat, nego verovatno i najmoćniji.

Recenzije zaposlenih su mocan employer branding alat kada zapošljavate IT-jevce - HR Lab

Pozovite vaše zaposlene da anonimno kažu šta im je na duši – SAVETI

Evo nekoliko saveta kako da priđete ovoj temi, a da iz toga izvučete najviše koristi za kompaniju i svoje zaposlene.

1. U redovnim intervalima otvoreno pozovite svoje zaposlene da ostave komentar za vašu kompaniju na HelloWorld-u. Preporučujem da to bude jednom godišnje, a ukoliko ste u međuvremenu sproveli neke veće projekte i aktivnosti na poboljšanju položaja zaposlenih, za najbolje efekte evaluacije sačekajte bar 3-4 meseca da sistem uđe u veću upotrebu, pa ih onda pitajte.

2. Veoma je važno da zaposleni osete slobodu da mogu da ostave komentar bez posledica i upiranja prstom u njih. Zato su platforme kao što je HelloWorld dobre jer u ovom odnosu predstavljaju treću stranu i omogućavaju veći stepen anonimnosti (validacija i verfikacija recenzija se vrši sistemom koji ni na koji način nije povezan sa poslodavcem).

3. Kada pozivate zaposlene iskoristite za to veća okupljanja zaposlenih (kao što su na primer periodični sastanci biznisa) ili veće distribucione email liste. Ovo je važno da bi zaposleni bili opušteniji u vezi sa ostavljanjem komentara, ali i zato da biste dobili što nepristrasniji uzorak za dalju analizu (znam da bi neki od vas možda voleli da recenzije ostavljaju samo oni koji baš-baš vole sve u vezi sa vašom kompanijom, ali od toga, kao što već rekoh, nema dovoljno koristi ni za koga).

4. Naglasite da je važno da slobodno mogu da ostave i pozitivne i negativne komentare. Možete im dati i predlog pitanja na koja je vama važno da dobijete odgovor u recenzijama, ali čak i ako niste sigurni šta bi to u ovom momentu bilo, prosto uputstvo u smeru “šta vam se sviđa / šta vam se ne sviđa” je sasvim dovoljno.

5. Bolje je da poziv pošalje osoba iz top menadžmenta (vlasnik, direktor, šef HR-a), jer tako šaljete poruku da je reč o nečemu što je zaista važno za dalje unapređenje položaja zaposlenih i razvoj kompanije.

6. Nemojte ni slučajno da proveravate kod zaposlenih da li su odgovorili na vaš poziv, niti lično da im se obraćate za dodatna pojašnjenja ako iz teksta recenzije prepoznate autora (ovo je naročito važno u manjim timovima). Svako izdvajanje zaposlenog iz mase znači potencijalan gard, manju opuštenost i manju motivaciju za njihovu dalju saradnju po ovom pitanju.

7. Sve rečeno za zaposlene, važi i u slučaju onih koji dolaze na intervju kod vas. Bez obzira da li šaljete pozitivan ili negativan odgovor o ishodu procesa selekcije, iskoristite tu komunikaciju da podstaknete ljude koji su bili na intervjuu da na HelloWorld-u sa svima podele iskustvo sa tog intervjua. Biće korisno kako vama za unapređenje procesa selekcije, tako i svima onima koje ćete intervjuisati u budućnosti.

8. Pokažite da vam je stalo i odgovarajte na sve recenzije, bilo da su pozitivne ili negativne. Trudite se da odgovor bude personalizovan i da se odnosi baš na konkretan komentar (botove i dalje niko ne voli).

Pišite mi u komentarima da li vaša kompanija koristi recenzije kao employer branding alat, kakvi su vam izazovi u vezi sa ovom temom i kakve ste rezultate postigli. Ukoliko je zanimljiva, vašu priču uvek možemo da podelimo kao dobar primer sa celom HR Lab zajednicom, da znanje ne ostane zarobljeno. 🙂

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Employer BrandingKako izgraditi Employer branding strategiju od nule

Ako je potrebno izabrati oblast ljudskih resursa koja se najviše razvila u prethodnih nekoliko godina, EB (Employer Branding) bi zasigurno odneo pobedu, ili barem bio u top tri. S tim što ne bi bilo u potpunosti tačno nazvati ovu oblast delom ljudskih resursa, znajući da ona podjednako pripada i marketingu.   Bez obzira na to u […]

Employer BrandingKako privući različite generacije?

Da li znate kada i kako je nastao termin generacijski jaz? Datira iz čak šezdesetih godina, kada se generacija poznatija kao baby boom generacija, rođena posle Drugog svetskog rata, suprotstavila tradicionalnim vrednostima svojih roditelja. I sada, više od šezdeset godina kasnije, oni su ta starija generacija protiv čijih tradicionalnih vrednosti su sve one generacije nazvane […]

Employer BrandingElementi dobrog storytellinga u vašem EB-u

Bez obzira da li se bavite marketingom, držanjem treninga, prodajom ili pisanjem, storytelling je ključan za poruku koju želite da prenesete. Zapravo, od svih načina koje imate na raspolaganju, storytelling će biti najefikasniji. To i ne treba da čudi jer je pričanje priča starije od svih grana modernog menadžmenta nekoliko hiljada godina, i iako je, […]

Employer BrandingUspešan brend poslodavca ima snagu da emotivno veže

U sve oštrijem nadmetanju za talente postalo je izuzetno važno stvoriti emotivnu vezu sa kandidatima. Kako ljudi više veruju drugim ljudima nego bezličnim korporacijama, biznisu treba dati ljudski lik i pokazati da nije sve samo zbog profita već da se, isto tako, neguje i društveno odgovorno ponašanje. Predstavljajući vlasnike, menadžment i zaposlene koji stoje iza […]