Pređi na glavni sadržaj

Employer branding – Kako početi

13. maj 2019.
·5 minuta za čitanje

Na sve strane se priča o employer branding-u (EB) i vama je već odavno jasno da je to danas najefektniji način za privlačenje (i zadržavanje) kvalitetnih zaposlenih. Doneli ste i odluku da se konačno upustite u aktivnosti…

No, odakle krenuti?

Tema employer branding-a je veoma široka i kompleksna, i nije čudo što mnogi zaista ne znaju kako da joj pristupe, s koje strane da je “napadnu”.

Ukratko, postoje tri moguća pristupa kojima se možete voditi u zavisnosti od resursa kojima raspolažete i trenutne situacije u vašoj kompaniji.

Sistemski pristup employer branding-u

Za sistemski pristup potrebno vam je opredeljenje cele kompanije, na prvom mestu top menadžmenta, da se bavi stvaranjem i unapređivanjem uslova, klime i kulture u kojoj će zaposleni biti zadovoljni i koji će od vaše kompanije stvoriti mesto u kojem će ljudi želeti i voleti da rade. Ovo je vrlo važno jer do prave promene i boljitka može doći jedino ako odluke koje se donose na najvišem nivou u kompaniji integrišu aspekte kojim se pokazuje zaposlenima da su poštovani i važni. Spuštanjem takvih odluka, očekivanja, procesa, praksi kroz celu kompaniju zapravo angažujemo svakog zaposlenog da stvara od nje poželjno mesto za rad.

Pre bilo koje akcije važno je da uradite dijagnozu. Da saznate da li je i u kolikoj meri vaša kompanija već sada poželjno mesto za rad, zbog čega jeste, a zbog čega nije. Šta misle vaši zaposleni, a šta misle ljudi van kompanije koji su vaši potencijalni budući kandidati i zaposleni.

Kako biste ovo saznali, možete da koristite istraživanja trenutnog stanja vašeg brenda kao poslodavca koja postoje na našem tržištu, ali osnovnu sliku može da vam da i vaša neposredna okolina – prosto se raspitajte. Vrlo korisno bi bilo i da sprovedete istraživanje zadovoljstva zaposlenih ili opet, bar da pokušate od kolega da dobijete iskrenu povratnu informaciju šta im odgovara na radnom mestu, a šta su im glavni faktori nezadovoljstva.

Kada dobijete ovu analizu trenutnog stanja, definišite strategiju i set usklađenih, sistemski planiranih aktivnosti. Fokusirajte se na unapređivanje onih faktora koji najnegativnije utiču na vaš brend kao poslodavca. Nekada to mogu biti male stvari ili jednostavne za implementaciju, poput pojednostavljivanja ili ublažavanja nekih procedura, nabavke nove opreme, rasterećivanja zaposlenih zapošljavanjem nekoliko novih ljudi, rešavanjem nekih problema u međuljudskim odnosima ili uvođenja fleksibilnog (ili bar fleksibilnijeg) radnog vremena. Nekada se radi o zahtevnijim akcijama poput većih reorganizacija ili promene kulture, ali važno je da znate šta je potrebno da uradite, da napravite strategiju, definišete korake i krenete u postupnu realizaciju.

Kada budete imali prve rezultate, možete da definišete šta i kako ćete komunicirati eksterno, jer na kraju krajeva, jedan od najvažnijih EB ciljeva mora biti efikasnije privlačenje kvalitetnih zaposlenih. Razmislite:

  • kome primarno želite da se obratite,
  • gde se ti ljudi kreću,
  • kojim kanalima i kakvim porukama želite da doprete do njih i pokažete im da ste kompanija u kojoj je sjajno raditi.

Koristite za to oglase za posao, intervjue za posao, profile poslodavaca, društvene mreže, tekstove na relevantnim portalima, offline aktivnosti… svaku relevantnu tačku kontakta sa vašom ciljnom grupom.

Pitanje koje se dodatno nameće je – ko će primarno da gura ovu priču. U čijem dvorištu je employer branding?

Često u praksi postoji nerazumevanje uloga između odeljenja ljudskih resursa i odeljenja koja se bave eksternim komunikacijama – ko treba da se uključuje u kojoj fazi employer brandinga, ko šta treba da radi, šta je čija odgovornost, ko donosi finalne odluke.

Pošto je employer branding zapravo mix HR-a, marketinga i PR-a, možete pokušati da napravite radnu grupu, projektni tim u kojem će HR da definiše ciljeve i sadržaj, a marketing, PR, korporativne komunikacije da pronalaze najbolje kanale i načine da prezentuju ciljnim grupama taj sadržaj kako bi se ostvarili definisani employer branding ciljevi. Druga opcija je da zaposlite employer branding specijalistu koji će biti nosilac EB aktivnosti i sarađivati sa pomenutim odeljenjima na realizaciji.

Ad hoc pristup

Ovaj pristup je za vas ukoliko nemate dovoljno resursa (pre svega vremena i ljudi) da se sistemski bavite employer branding-om ili ako nemate jasnu opredeljenost cele kompanije da želi da stvori, unapredi i promoviše, kroz sve svoje pore, da je vaša kompanija odlično mesto za rad. Ne brinite, i bez toga možete da imate dobre efekte employer branding-a, u svakom slučaju mnogo bolje nego da ne radite ništa.

Prvo što je važno da osvestite je da vi već imate određeni brend poslodavca , da percepcija javnosti o vašoj firmi kao poslodavcu itekako postoji. Tu sliku primarno grade vaši zaposleni, komunicirajući svojoj neposrednoj okolini o tome “kako im je na poslu”. Izuzetno je važno da saznate “šta se priča o vama”, šta su vaše jake strane kao poslodavca, a šta su glavne negativne odrednice.

Za to možete koristiti načine objašnjene kod sistemskog pristupa – alate za istaživanje brenda poslodavca i zadovoljstva zaposlenih ili ispitivanjem neposredne okoline i kolega iz kompanije. Tada ćete biti u mogućnosti da utičete na svoj brend, kroz saznavanje:

  • glavne negativne percepcije o vašoj firmi kao poslodavcu koju je potrebno da menjate,
  • šta je to po čemu ste dobri, drugačiji od ostalih što treba da komunicirate i ističete,
  • šta je to što biste mogli da uvedete kako bi vaš brend bio pozitivniji i kako bi oni najbolji zaposleni birali baš vas.

Možda ćete shvatiti da ste podrazumevali neke stvari koji zaposlenima itekako znače – i koje će značiti i potencijalnim zaposlenima. Možda je to činjenica da zaposleni može da izađe sa posla bez komplikovane procedure kad god ima neku privatnu situaciju ili obavezu, možda je to plaćeni ručak ili parking, pristupačan menadžment, dobri međuljudski odnosi, mogućnost rada od kuće. Napomenite takve stvari u oglasima za posao, profilima kompanija na raznim portalima i društvenim mrežama. Koristite svaku priliku da istaknete vrednosti koje će vam zadržati i dovesti nove ljude sa kojima će vaša kompanija rasti brže i jače

Privremeno stopiranje

A ako u ovom trenutku nemate čime da se pohvalite, i ako prevagu na vagi odnose loše stvari u kompaniji, stopirajte employer branding marketing aktivnosti, lažna slika neće doneti dobre efekte. Radite na internim akcijama koje će dovesti do poboljšanja, do zadovoljnijih zaposlenih. Uz rastuću deficitarnost na tržištu rada Srbije, to je jedini dugoročno održivi put do zaposlenih sa kojima ćete osigurati rast kompanije.

Na kraju, ne zaboravite da je suštinski važno ono što radite unutar kompanije i kako se osećaju vaši zaposleni. Počnite da unapređujete stanje što pre i nikad ne prestajte. A ako se dvoumite oko pristupa, rešenje je jednostavno – koliko uložite, toliko će vam se vratiti. Sistemski pristup možda jeste zahtevan, ali je mnogo temeljniji, pokreće i unapređuje celu kompaniju, pa su i rezultati su dugoročniji i bolji. Ipak, ako vam trenutna situacija ne dozvoljava više, počnite sa malo. I malo je bolje nego ništa.

Šta vam deluje izvodljivije za vašu kompaniju u ovom trenutku?

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Employer BrandingŠta nikako ne treba da radite dok gradite svoj EB (i šta definitivno možete!)

Ako bismo izuzeli razvoj koji je podstakla generativna veštačka inteligencija, malo se koja oblast ljudskih resursa razvijala brzinom kojoj je Employer Branding u prethodnih par godina. Od toga da je to bila potpuno nepoznata funkcija koja se tek probijala na srpskom tržištu, do toga da sada postoje čitavi sektori, nagrade, festivali i pokreti posvećeni Employer […]

Employer BrandingEmployer Partner – zašto ovaj sertifikat ima sve više kompanija u Srbiji?

U Srbiji desetak poslodavaca ima sertifikat Employer Partner, i to su : Addiko Bank, Atlantic Grupa, Delhaize Serbia, Dijamant DOO, ERSTE & STEIERMÄRKISCHE BANK, Lidl, Mercator, Mg Mivela, OTP Bank Serbia. A, šta to u stvari znači? Šta su to ove kompanije uradile što druge nisu? Koje su to uslove ispunile kako bi dobile ovaj […]

Employer BrandingVanessa Camenzuli: Sve odluke lidera, a posebno CEO, reflektuju se na sliku organizacije kao poslodavca

Uvodnu reč na predstojećem Empple festivalu, posvećenom Employer Branding-u (EB), imaće Vanessa Camenzuli, strateg za komunikacije i brendiranje poslodavca. Ona će govoriti o ulozi liderstva u brendiranju poslodavaca. Vanessa je magistrirala poslovnu i organizacionu psihologiju i poslovni je trener obučen za ICF. Sa više od decenije iskustva u EB, stečenog u timovima za komunikacije i […]

Employer BrandingBrendiranje poslodavaca u posthumanizmu

Mnoge multinacionalne kompanije svoj brend danas grade oko vrednosti različitosti, jednakosti i inkluzije. Iako date vrednosti zvuče veoma humanistički one su zapravo odraz potpuno suprotnih tzv. posthumanističkih težnji. Posthumanizam je poziv da se razmišlja izvan tradicionalnih vrednosti i prirodnih podela, recimo na muškarce i žene, koje daju crno-beli ili dihotomni pogled na svet. U posthumanizmu […]