Huh, kakvo pitanje. Da li smo to dobili “šta je starije – kokoška ili jaje” u postmodernističkom duhu? Ili je vreme za hamletovsko “To ad or not to ad?” Zašto su oglasi za posao u IT industriji uopšte važni ako niko ni ne traži posao na prvom mestu? Da li je zelenija trava u komšiluku stvarnost ili iluzija?
Isti plastični hirurg za sve
Puno pitanja mi se mota po glavi dok razmišljam na ovu temu. Ne samo trenutno, u toku pisanja teksta, tako je bilo i u toku 2021. kada smo se detaljno bavili temom redizajna oglasa za posao u kompaniji u kojoj radim.
Ponekada imam utisak da su svi oglasi za posao slika i prilika jedni drugima. Kao u onom vicu gde sve “rasne brinete” nekako čudno liče jedna na drugu, pošto su sve po istoj “mustri” sređene i našminkane.
Dinamično okruženje, kompetitivni uslovi, motivišuća radna atmosfera, timski rad, timbilding aktivnosti… neko je rekao besplatna kafa i voće? Privatno zdravstveno osiguranje, godišnji odmor, prilike za učenje. Liste su sve duže i duže. I na njima se ređaju neke stvarno kul stvari, odlični benefiti, ali i aktivnosti koje ne bi smele da budu pod znakom pitanja. Kao što je to redovna (is)plata.
Ali, hajde molim vas da budemo svesni da ovo nije realnost za mnoge industrije, iako je u IT-ju očekivani default. Ako vam je sve potaman, možda ne bi bilo loše da ubacite kamenčić u cipelu, kao u onoj staroj narodnoj mudrosti.
Kome smeta dinamično radno okruženje?
Puno sprdnje – posebno na Linkedinu – crpi svoju motivaciju iz objava kompanijskih stranica. Nije ni čudo, kada je Linkedin, jedina profesionalna društvena mreža na svetu, u IT industriji kroz šalu nazvana reverse dating platformom, gde lepe cure jure štrebere. A šta nam teško, realno.
Benefiti i privilegije koji se nude zaposlenima u nekim (svim?) IT kompanijama oslikavaju realnost ili, bolje rečeno, težnju, koliko god sami izrazi koji se koriste bile floskule. I to je taj default koji sam spomenula. Da se ne vraćamo na kamenčiće. Dok god je sve to ponuđeno smisleno za ciljnu grupu odnosno zaposlene, sve je u redu. Dok god HR prati puls interne zajednice i unapređuje uslove, nema oblaka na vidiku.
Dobro napisani oglasi za posao treba da odgovore na sva ona pitanja koje kandidat mota po svojoj glavi, pa bar i milisekundu.
Ono što u mnogim oglasima za posao ne piše, jeste način na koji kompanija adresira rad u toku globalne pandemije. Koliko je fleksi? Do kada? Kako izgleda proces selekcije? Kako izgleda onboarding u ovom blesavom onlajn tj. hibridnom okruženju? Da li se očekuje da dolazim? Šta se dešava ako se razbolim?
Ili pitanja koje dođu u paketu sa porodičnim životom. Da li članovi moje porodice imaju privatno zdravstveno osiguranje? Imam li pravo na 100% plaćeno bolovanje? Da li postoje neke aktivnosti za klince ili celu porodicu? Jel dolazi Deda mraz? Imam li slobodan dan za početak škole? Mogu li da radim iz kancelarije i pobegnem od kuće?
Što više uđemo u glavu ciljne grupe, biće lakše da postavimo pitanja koja su za njih relevantna, i istražimo odgovore. Jer to je vrednost koju jedan oglas za posao treba da donese da otvori prozor ili vrata kompanijskog dvorišta. Da se vidi kakva je trava, kakav je piknik, a kakva ekipa.
Koja su to važna pitanja na koje treba odgovoriti u oglasu za posao
Kada smo prošle godine napravile “radnu grupu” za ovu temu, počele smo istraživanje stidljivo. Sistematizovale smo zaključke iz rada, dobre prakse sa tržišta, savete sa različitih vebinara. Cilj nam je bio da pronađemo način da odgovorimo na sva pitanja koje bi bila važna talentima pri razmatranju odluke da promene poslodavca.
Korak po korak, recruitment kvartet (hvala Sanja, Saška i Milice, Sanja) je kreirao svoj predlog za novi tip oglasa na Infostudu, najposećenoj platformi za zapošljavanje u Srbiji. Šta su bile najvažnije tačke ovih promena?
Više detalja o projektima, timu, obavezama, odgovornostima. To je najvažnije i nalazi se odmah na početku, sa što više dostupnih detalja.
Zašto da izabereš baš Levi9? Ovo je prostor gde se nalaza svi benefiti i povlastice koje Najneri ostvaraju. Lista definitivno nije konačna, ali najvažnije stvari su našle svoje mesto, zajedno sa potrebnim informacijama koje bi mogle da utiču na odluku. Kao što je info o budžetu za opremanje kućne kancelarije ili paketu za relokaciju. Ili nešto sasvim treće. Jer zavisi ko čita.
A kakva je kultura? To je dosta teško napisati, jer o kulturi više govori sve u oglasu nego taj konkretan paragraf, ali potrudili smo se da u fokus postavimo naše vrednosti, fokus i fidbek koji dobijamo od strane klijenata.
Kako izgleda recruitment proces? Daj reci mi odmah. Neću da gubim vreme na sto koraka. Nema problema, više detalja o uobičajenom procesu selekcije prikazno je na jednostavnom infografiku.
Kako izgleda proces onbordinga? Veoma važna tema u koroni. Pošto neće kompjuter sam da nam olakša prve dane i nedelje u nepoznatom okruženju sa nepoznatom ekipom. Onboarding proces je opisan u najkraćim crtama, a detaljni planovi su svakako dostupni odmah po početku.
Za kraj, tu su i linkovi ka svim društvenim mrežama, gde su uvek najsvežije informacije.
Postoji li neki hack ili prečica?
Krajem prošle godine Employer Branding ekipa iz Levi9 je srpsko tržište iznenadila inovacijom – napravljen je prvi jestivi oglas za posao. Radi se o kobrending akciji sa Burger House restoranom iz koje je proistekao BH Bros Hacker, burger napravljen specijalno za IT zajednicu.
Najneri su testirali različite predložene ukuse i odobrili recepturu za majstorski dobar burger, sa rekordnih devet sastojaka. Hacker se servira uz pomfrit, a taman kad pomisliš da znaš njegov sledeći potez, zagrizeš hrskavu zemičku prelivenu mocarelom i iznenadiš se. A može da bude poslužen i u listu zelene salate, za sve one koji izbegavaju testo.
Kako kažu braća Lazarević, osnivači ovog veoma popularnog restorana koji se nalazi u Beogradu, a od skora i Novom Sadu, Levi9 je hakovao njihov jelovnik. U simpatičnoj objavi na njihovim društvenim mrežama kažu – IT zajednico, ujedini se, hack the house. U prethodnih mesec dana ove akcije, o Hackeru se ne samo priča na mrežama, nego se i jede. Ako koza laže, statistike ne lažu.
Burger je upakovan ili serviran, u zavisnosti od toga gde ga konzumirate u specijalni papir, a prate ga i stikeri. Poruka na papiru je vrlo jasna – “Ako ti se dopao burger, skeniraj QR kod i pogledaj šta levi9 nudi za majstore koji znaju znanje.”.
Regrutacija je dvosmerna ulica
Zakon ponude i potražnje je nešto što je jasno čak i onima koji su bežali od predmeta ekonomija. Ovaj tržišni mehanizam radi i u okviru recruitmenta, baš kao i koncept (ne)lojalne konkurencije. Ali, da se razumemo, zaposleni nisu roba.
Radno mesto nije samo posao. To je kompletno iskustvo. Pola svesnog dana, duže ili kraće u zavisnosti kakva spavalica ovo čita, ode na “poslovne aktivnosti”. One nikada ne mogu biti samo posao. I zato je procena dvosmerna ulica, kao što kompanije procenjuju kandidate, tako i kandidati procenjuju kompanije.
Znamo da ne postoji druga šansa za prvi utisak. Zato je minimum truda napraviti pravi, smisleni oglas za posao. I ne, to nije samo posao Employer Branding specijaliste, već nastaje u zajedničkom radu sa HR timom i tehničkim licima*.
*mala osvetica za reverse dating 😉