Pređi na glavni sadržaj

Da li je kriza u employer brandingu ili je employer branding u krizi?

26. maj 2023.
·3 minuta za čitanje

Strah od promene je drugi najveći strah zaposlenih, odmah nakon onog od gubitka posla. Šta onda da radimo sa employer brandingom u situaciji kada se ova dva straha spoje, kao što je sa većinom zaposlenih u ovoj godini? Ako uzmemo najjednostavniju definiciju employer brandinga – da je to skup obećanja koje smo dali našim zaposlenima, da li znamo kako treba reagovati u situacijama kada kompanijama ne ide baš najbolje i kada ne možemo da ih ispunimo.

Konstantno slušamo i čitamo o svetskoj krizi, recesiji, otpuštanju, rastu cena…i sve je to realnost koja nam se dešava, ali da li se u ovakvim trenucima zaista zapitamo šta je sa našim zaposlenima i kako se oni bore sa ovim temama. Početkom godine velike kompanije objavile su da će smanjiti broj zaposlenih – i ponovo se desila igra velikih brojeva i lutrija – ko odlazi, a ko ostaje. Međutim, da li je uopšte bitno koji je broj u pitanju kada se radi o ljudima koji ostaju bez posla i zarade.

Poštovani, zaposlili smo previše ljudi

Ipak ono što je fenomen ove krize jeste činjenica da kompanije koje su bile najglasnije u svom employer brandingu kada su zapošljavale talente, otkaze su sprovele tiho, uglavnom preko maila i sa jednostavnom porukom – zaposlili smo previše ljudi. I tu sada ide onaj veliki znak pitanja – zbog čega su kompanije bitku za talente pretvorili u bitku za to ko će zaposliti više ljudi, ko će ponuditi više i ko će uraditi bolju kampanju za privlačenje zaposlenih, iako od početka nisu bile baš i sigurne da li će im ti zaposleni zaista trebati. Da budem krajnje iskren, kompanije su zapošljavale po principu – nek’ se nađe, bez preteranog gledanja na svrhu i kompanijsku kulturu. Neki zaposleni koji su duže vremena u kompaniji i na senior pozicijama, odlazili su jer se zapošljavanjem velikog broja ljudi narušila kompanijska kultura i vrednosti koje su građene godinama.

I da sada pređemo na ono glavno – kada su se borile za talente, kompanije su ulagale veliki novac u employer branding kampanje, na LinkedIn-u smo viđali lica nasmejanih zaposlenih koji piju kafu na neograničenoj pauzi, igraju stoni fudbal i ludo se zabavljaju na poslu. Regruteri su imali neverovatne targete da dovedu nove ljude u kompaniju i da se bave motivacijom i pridobijanjem novih zaposlenih sa sve kreiranjem što originalnijih poruka na LinkedIn-u kako bi skrenuli pažnju potencijalnom kandidatu. Postojeći zaposleni prethodne dve godine uglavnom su stavljeni u drugi plan. I opet se tu zaboravilo da je employer branding i ono što kažu naši interni zaposleni – ambasadori naših vrednosti i oni koji će svojim prijateljima i poznanicima preporučiti (ili ne) svoju kompaniju. Zaboravile su kompanije i na sva ona obećanja koja su dala prilikom procesa selekcije. Jer, stigla je kriza! I šta sada? Pa…krize su prolazne, a samo hrabri opstaju. A hrabri nisu oni koji su preko noći odlučili da otpuste svoje zaposlene, hrabri su oni koji su se potrudili da za njih nađu rešenje. I zašto danas kompanije koje otpuštaju ćute?

Ćutanje nije employer branding

Employer branding je pričati i o tome – naišli smo na krizu i morali smo da reagujemo. Reagovali smo tako što smo morali da smanjimo broj zaposlenih – ali smo njima ponudili programe podrške, outplacement programe ili veći paket otpremnine. Ćutanje u kriznim situacijama svakako nije employer branding. I o tome se priča, samo u negativnom kontekstu.

Premda se vraćam na priču sa početka – neizvesnost i strah od otkaza učinila je da kompanije dodatno plate pad produktivnosti, jer u takvim uslovima zaposleni brinu o egzistencijalnim stvarima, a ne o tome kako će smisliti novu ideju ili proizvod. I kada prođe kriza – da li ćemo ponovo verovati tom poslodavcu i želeti da radimo za njega? Možda, ali će ovog puta, kao i uvek do sada takvi poslodavci morati da spreme mnogo veće budžete za zapošljavanje novih kandidata, ali i za zadržavanje postojećih kolega. Često je praksa da se upravo najveći talenti i najbolji zaposleni odlučuju za odlazak iz kompanije, iako nisu na listi za odlazak, samo zato jer prestaju da veruju u brend poslodavca i najčešće su razočarani postupcima koji su se dešavali tokom teških trenutaka u kompaniji.

I zato menadžeri obratite pažnju kada planirate nova zapošljavanja. Obratite pažnju kada smanjujete broj zaposlenih da li mora baš tako i ako mora uradite to dostojanstveno. I pričajte o tome – i u kompaniji i van nje. Jer, tržište zna šta se dešava i priča se o tome i na mrežama i van njih, a vaš employer branding u krizi može da bude i priča kako ste pogrešili, pa da budete svetli primer toga kako da i ostali ne pogreše.

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Onboarding kao prilika za jačanje Employer BrandingaEmployer BrandingOnboarding kao prilika za jačanje Employer Brandinga

Svima je jasno kada počinje Employer Branding i zbog toga kompanije sve više ulažu u kampanje koje imaju za cilj da privuku kandidate koji nisu ni čuli za njih, da im predstave benefite rada u njihovoj kompaniji i da sebi olakšaju proces selekcije. Ali, kada se EB zapravo završava?  Možemo slobodno reći da se ne […]

Mali budžet, veliki efekat: Kreativne strategije za Employer BrandingEmployer BrandingMali budžet, veliki efekat: Kreativne strategije za Employer Branding

Ako ste HR firma koja ne raspolaže velikim budžetom zasigurno vam je i dosadilo da slušate o impresivnim EB kampanjama koje zahtevaju resurse koji su vam, makar trenutno, van domašaja. Ali kampanje za brend poslodavca uopšte ne moraju da zahtevaju budžete od kojih vam se zavrti u glavi. Štaviše, utrošen novac nije jednak ostvarenim rezultatima. […]

Neiskorišćene prilike iz tvoje EB strategijeEmployer BrandingNeiskorišćene prilike iz tvoje EB strategije

Kako izgraditi brend poslodavca? Kako izgraditi brend koji će biti priznat i prepoznat, koji će doći do ciljne publike, postići zacrtane rezultate, napraviti razliku kada je u pitanju potraga za talentima i podići zadovoljstvo trenutnih zaposlenih?  Jasno je da se nekada previše očekuje od EB strategija, ali i od ljudi koji ih postavljaju. Građenje brenda […]

Kako izgraditi Employer branding strategiju od nuleEmployer BrandingKako izgraditi Employer branding strategiju od nule

Ako je potrebno izabrati oblast ljudskih resursa koja se najviše razvila u prethodnih nekoliko godina, EB (Employer Branding) bi zasigurno odneo pobedu, ili barem bio u top tri. S tim što ne bi bilo u potpunosti tačno nazvati ovu oblast delom ljudskih resursa, znajući da ona podjednako pripada i marketingu.   Bez obzira na to u […]