Pređi na glavni sadržaj

Kako uspešno do promene korporativne kulture

20. maj 2022.
·3 minuta za čitanje

“Znaš, osećam se kao Sizif. Pratim trendove, uvodim najbolje svetske prakse u moju kompaniju, a ovi moji ni da se mrdnu sa mrtve tačke. Šta više da im radim?”, bila bi kraća ispovest HR direktora jedne kompanije u Srbiji.

Svako od nas nastoji ili makar ima želju da organizacija čiji je deo bude uspešna. U tom nastojanju skloni smo da kupimo fore i fazone koje koriste najbolji. Neretko se trudimo da implementiramo popularne procese, aktuelne pristupe i nove principe u radu sa ljudima u cilju da rezultate uspešnih kompanija na koje se ugledamo, vidimo i u našem dvorištu.

Uprkos tome, pozitivne promene koje toliko želimo u našim organizacijama, izostaju. Sva nastojanja da delić korporativne kulture Googl-a ili Apple-a vidimo u našim kompanijama obično padaju u vodu.

„Pristrasnost prema preživelima“

Razlog tome možda možemo da pronađemo u fenomenu koji nazivamo „pristrasnost prema preživelim“ iliti „survivor bias“. Ukratko, tokom Drugog svetskog rata, kako bi pobedila, američka avijacija je pokrenula istraživanje štete koju su pogođeni avioni pretrpeli nakon svakog dejstva nad nemačkom teritorijom. Cilj istraživanja i prikupljanja podataka je bio da se na osnovu izveštaja dodatno radi na ojačavanju delova aviona koji su najčešće trpeli štetu (krila i trup). U poslednjem momentu, pre otpočinjanja rada na nadogradnji budućih aviona, izbegnuta je katastrofa. Pogrešna metogologija prilikom analize podataka. Prikupljeni podaci su bili rezultat posmatranja „preživelih“ aviona, dok se uopšte nisu uzimali u obzir relevantni(ji) podaci za ovu svrhu – šteta na avionima koji su bili tokom misije oboreni i nisu se vratili u bazu.

Među kompanijama koje iniciraju promene u korporativnoj kulturi „pristrasnost prema preživelim“ je sveprisutna. One se najčešće fokusiraju na inovacije, tehnološka rešenja, unapređenje procesa, što po pravilu ne donosi značajnu i željenu promenu. Pravo pitanje nije „Šta rade uspešne kompanije?“, već „Šta to pogrešno rade kompanije koje nisu uspešne u pokušajima primene najbolje prakse?“.

Nije stvar ni o kakvim inovacijama čije će uspešne implementacije jedan Google činiti kompanijom kakva jeste, stvar je u nečemu drugom – Ključ je u pojedincima, u njihovim kapacitetima i vrednostima da se inovacije i promene na bolje prihvate i postanu deo organizacije. Ali kako izgraditi takav tim pojedinca koji prave razliku i svojim delovanjem grade uspešan sistem?

“Emocionalne kompetencije kao osnov razvoja”

Rad na razvoju profesionalno-tehničkih kompetencija za obavljanje radnih zadataka se u svakoj kompaniji podrazumeva. Soft-skills treninzi su u velikoj meri zastupljeni, međutim ono što razlikuje uspešne kompanije od onih koje to nisu jeste briga za mentalno zdravlje i emocionalni razvoj zaposlenih. Bavljenjem sobom, jačanjem sopstvenih kapaciteta i usvajanjem ispravnih životnih razvojnih principa, razvijamo zaposlene u smeru da preuzimaju odgovornost za sopstvene akcije, da teže razvoju, da su spremni za odricanje sebe zarad višeg cilja, kao i da budu dosledni i istrajni i kada rezultati izostaju. Ukratko da poseduju sposobnosti za obradu i upravljanjem sopstvenim emocijama i ponašanjem (emocionalne kompetencije).

Za menadžere, rad na emocionalnim kompetencijama, kako kroz psihodinamske treninge, kako kroz poslovni koučing, omogućava objektivnije sagledavanje stvarnosti, a samim tim i donošenje ispravnijih odluka. Ono što je još bitnije je da je emocionalno kompetentan menadžer u mogućnosti da svojim delovanjem bude role-model na koji će se zaposleni ugledati i koji će davati vetar u leđa razvoju pojedinaca i organizacije u celini.

Međutim, kada jedan deo organizacije (tim, pojedinac) radi na sebi, to utiče na ceo sistem, izbacuje ga iz koloseka i u tom trenutku sve što organizacija kao jedan veliki organizam nastoji je da neutrališe “strano telo” i ponovo uspostavi “dobru” staru ravnotežu. Ukoliko većina ne prati inicirane razvojne promene, one se neće desiti.

Dakle, koji su koraci u nastojanju izgradnje uspešne, otporne i adaptibilne organizcije koja je sposobna ne samo da se uspešno prilagođava promenama, već ih i inicira:

  1. Osvestiti donosioce odluka da zauzimanje strateškog kursa kompanije ka razvoju emocionalnih kompetencija pojedinaca, timova, menadžera i organizacije uopšte, predstavlja jedini ispravan pravac u transformaciji korporativne kulture.
  2. Najpre uključiti menadžere najvišeg nivoa, pa onda i sve ostale članove organizacije da se kroz individualni i grupni rad:
    • mapiraju „kontraveštine“ koje je naša kompanija razvila, a koje nas svaki put kada donesemo odluku da se razvijamo, uporno vraća na status kvo. Svako je ekspert za sopstveni neuspeh. Otkrijmo te naše loše navike!
    • Radi na otporima na jačanju kapaciteta organizacije i na zameni nerazvojnih obrazaca za one razvojne i održive.

Nemojmo praviti greške u metodologiji, nemojmo biti “pristrasni prema preživelim”. Zagrebimo ispod površine, bavimo se čovekom i njegovim bazičnim kapacitetima. Od njega sve počinje i na njega se sve svodi.

 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Kako privući i zadržati Gen Z talente: Zajedno smo tražili odgovoreNovostiKako privući i zadržati Gen Z talente: Zajedno smo tražili odgovore

U utorak, 15. aprila, okupili smo članove Infostud Kluba lojalnosti na tematskom susretu posvećenom mladima na tržištu rada. Događaj je otvorila Sonja Ćetković, direktorka Infostuda, podsećajući koliko je važno da se kao zajednica poslodavaca bavimo očekivanjima i potrebama mladih koji dolaze – ne sutra, već danas. Zatim smo predstavili rezultate istraživanja Startuj Infostud tima pod […]

Posebna zaštita od otkaza ugovora o radu – Kada poslodavac ne može da da otkaz zaposlenomNovostiPosebna zaštita od otkaza ugovora o radu – Kada poslodavac ne može da da otkaz zaposlenom

U prethodnim tekstovima pisali smo o otkazu ugovora o radu zaposlenom od strane poslodavca. Utvrdili smo da prema članu 179 Zakona o radu, poslodavac može zaposlenom da otkaže ugovor o radu u sledećim slučajevima:  1) ako za to postoji opravdani razlog koji se odnosi na radnu sposobnost zaposlenog i njegovo ponašanje,  2) ako zaposleni koji […]

Održan događaj posvećen ženama u Data Science industriji NovostiOdržan događaj posvećen ženama u Data Science industriji 

U organizaciji The Association of Women in Data Science (AWDS) i Microsoft Serbia, održan je inspirativan događaj posvećen ženama koje rade ili žele da se oprobaju u Data Science industriji u Srbiji. Cilj okupljanja je bio da publici približi kako izgleda rad u ovoj brzo rastućoj oblasti, ali i da pokaže koliko raznovrsna i uzbudljiva […]

Koja su pravila za poslodavce prilikom zapošljavanja stranaca?NovostiKoja su pravila za poslodavce prilikom zapošljavanja stranaca?

Decenijama smo svedoci odlaska velikog broja naših državljana u inostranstvo radi zapošljavanja i trajnog preseljenja. U početku su to bila uglavnom visokokvalifikovana lica, ali sada više nema pravila i odliv je priličan. To ostavlja posledice na tržište rada u našoj zemlji, jer poslodavci sve češće imaju problema da u Republici Srbiji pronađu zaposlene, te pribegavaju […]