Nedavno kupovinom 76% vlasništva Krojačeve škole, Infostud je postao većinski vlasnik ove platforme za online učenje, koja je jedna od najvećih u Srbiji. Šta ova akvizicija znači za obe kompanije, kakve novine će to doneti i na tržište rada i u oblast celoživotnog učenja pričali smo sa Ivanom Bibić, direktorkom Krojačeve škole.
Krojač je prvo bio malo web preduzeće, a onda se proslavio i kroz „Krojačevu škola veb dizajna“ – kako je tekao vaš razvojni put?
Osnivači Krojačeve škole – Ana i Svetomir Jovanović, moji dragi partneri, imali su firmu ”Krojač” i bavili su se izradom web sajtova. Njihova posvećenost, profesionalnost u kombinaciji sa kreativnošću je dovela do toga da se broj projekata na kojima su radili stalno uvećavao. Pričamo o 2010. godini kada na tržištu nije bilo dovoljno kvalitetnih kandidata koji su mogli da odgovore na potrebe posla i visoke standarde koji su postavljali. Bio im je potreban tim, skrojen po njihovim merama i kriterijumima, a rešenje je bilo da ih sami obučavaju. To se pokazao kao odličan potez jer su vrlo brzo imali dve učionice i obučavali paralelno 50 polaznika koji su sada seniori i eksperti u svom poslu.
Za 9 godina je obuku iz Web razvoja prošlo 550 polaznika i zanimljivo je da se preko 90% “Krojača” zaposlilo nakon škole i da i dalje rade u ovoj industriji. Ana Jovanović mi uvek o njima priča sa toliko ljubavi i ponosna je što su uspeli da promene živote velikom broju ljudi.
U početku je Krojačeva škola postojala fizički. Međutim vi ste već nakon nekoliko godina odlučili da počnete da prelazite na onlajn metod. Kako ste shvatili da je to budućnost koja nas čeka?
Mislimo da na tome možemo da zahvalimo Aninoj i Svetomirovoj preduzimljivosti i inovativnosti koje su bile ključne. Znali su ko može da im bude dobar partner, tako da je još 2016. godine Infostud prepoznao potencijal Krojačeve škole i investirao u ideju da se svi programi digitalizuju i već tada postaje manjinski vlasnik. Dve godine nakon toga, Srbija dobija prvu srpsku LMS (Learning management system) platformu ili sistem za upravljanje učenjem, koji nam omogućava da kreiramo put učenja, pratimo progres, izveštavamo o stanju i dajemo dalje predloge za usavršavanje.
Koliko vas je korona ubrzala u odluci da to sprovedete u delo?
Rekla bih da je tokom korone e-learning snažno porastao, a globalne prognoze EDu industrije su postale vrlo optimistične. Ovaj vid edukacije je dočekao svojih 5 minuta, a korisnici postaju svesni da mogu da uče u bilo koje vreme i sa svakog mesta.
Korona je ubrzala naše ali i svetska tržišta da shvate vrednost online učenja. Mi smo pre toga imali programe iz IT oblasti, kompletan MS office paket i započeli smo snimanja kurseva i na druge teme kao što su one soft sa akcentom na komunikaciju i ličnu organizaciju, kao i liderske teme. Tada smo već imali 10.000 polaznika!
Godinu dana pre korone smo uradili veliko istraživanje tržišta sa ciljem da testiramo spremnost firmi da investiraju u online učenje. Ja sam u to vreme radila u drugoj kompaniji, a kroz ovo istraživanje sam upoznala Anu i Svetomira i vrlo brzo su mi ponudili da radimo zajedno i tada kreće magija.
Istraživanje nam je pokazalo da su i kompanije spremne da investiraju u e-learning i zajedno krećemo u avanturu potpuno novog LMS-a prilagođenog kompanijama.
Krojač je u početku imao kurseve iz web dizajna i IT sfere. U međuvremenu ste značajno proširili dijapazon kurseva ka drugim oblastima. Šta su planovi za dalje širenje?
Jesmo, i to samo i isključivo jer nam je fokus bio na aktivnom slušanju i kompanija i pojedinaca. Veliki broj sastanaka, intervjua i anketa smo radili da bismo odredili pravce i prioritete.
Veštine komunikacije, upravljanje sobom u vremenu, upravljanje stresom, emocionalna inteligencija, vođenje timova, motivisanje zaposlenih… to su bili prvi kursevi van IT-ja i MS Office-a, odnosno čuvenog Excela koji je i dalje najgledaniji kurs.
Kada smo snimili osnovne teme koje “bole” sve, usmerili smo se na specifične veštine za prodaju, marketing, finansije i HR. Paralelno prepoznajemo potrebu i fokusiramo se i na teme mentalog zdravlja, zdravih navika, vežbanja, roditeljstva… i shvatamo da nismo samo platforma za karijerni rast već smo tu za svakog pojedinca i da želimo da utičemo na sve sfere života.
Značajno smo se posvetili menadžerskim veštinama, jezicima, ali i specijalističkim oblastima, tako da uskoro stižu kursevi na temu product-a, project managmenta, scrum-a…
Želimo da se bavimo i hobijima i dogovorene su teme art terapije, umetnosti, joge…
Ispred nas je jedan lep i veliki projekat gde će se snimati one koji treba da su uzor novim generacijama. Cilj nam je da negujemo i širimo vrednosti koji te “teraju” da ideš napred.
Na koji način birate teme za kurseve i na osnovu kojih kriterijuma birate predavače?
Pre svega slušamo naše korisnike! Važno nam je da su naši predavači prepoznati na tržištu, da su eksperti u svojoj oblasti, da imaju iza sebe iskustvo i bogato znanje, ali i da znaju da se ponašaju ispred kamere. To nije nimalo jednostavno.
Slušamo i kompanije i potrebe tržišta i trudimo se da brzo odgovorimo i snimimo kurseve na trenutno aktuelne teme. Na primer, kursevi na temu upravljanja promenama i growth mindset su upravo rezultat velike tržišne potrebe i interesovanja za ovu temu. Još jedna aktuelna tema je i „preduzimljivi mindset“, koji će se takođe uskoro naći na platformi. Uz teme, odmah smo tražili i preporuke stručnjaka i istraživali ih, razgovarali i dogovarali odlazak u naš studio.
U čemu je razlika između biznis platforme i platforme za fizičke korisnike?
Kroz B2C platformu (Business-to-consumer) imamo cilj da pomognemo pojedincima da unaprede svoje veštine i povećaju svoju konkurentnost na tržištu rada, ali i da povećaju svoje kompetencije, angažovanost i efikasnije upravljaju svojom karijerom i ličnim rastom. Usmereni smo na pojedinca i on sam bira šta, kada i koliko će da uči. Jako smo ponosni na naše učenike i osećaju da sami imaju odgovornost za svoj razvoj i napredak.
B2B platformu (Business-to-business) uzimaju kompanije koje su prepoznale vrednost kontinuiranog učenja i mogu slobodno da kažem da su nam vodeće kompanije u regionu već klijenti. Cilj nam je da pomognemo kompanijama da upravljaju razvojem svojih zaposlenih, a neretko naše kurseve uvrste u svoj paket beneficija ili u svoje programe za razvoj talenata.
Koja je glavna prednost Krojačeve škole u odnosu na konkurenciju?
Ako gledamo naše tržište – Mi smo prva LMS platforma za učenje. Kod nas možete da ocenjujete, pratite progres, osvajate bodove i tu je tim i metodologija koja vas motiviše da idete napred. Svi naši kursevi su u video formatu i snimljeni su sa stručnjacima sa našeg tržišta.
Za razliku od stranih platformi – svi naši kursevi su na srpskom jeziku. Potvrdilo se kroz razna istraživanja da je učenje na maternjem jeziku daleko jednostavnije. Koliko god da govorimo engleski jezik – lakše se uči na srpskom, a imamo i potvrdu da su polaznici zbog toga spremniji da kurseve pogledaju u celini, do samog kraja.
Za kompanije, glavna prednost, osim najvećeg broja video kurseva je i ta što imamo veoma agilan tim koji brzo može da odgovori na potrebe tržišta. To znači da im pružamo mogućnost da postave i svoje materijale na platformu ili da za kompaniju snimimo kurs po njihovim potrebama, kao i da im budemo podrška u kreiranju kulture učenja i motivaciji zaposlenih. Novina je i da radimo na AI alatu sa kojim ćemo moći da personalizujemo put učenja za svakog zaposlenog.
Šta mislite da će vam doneti ulazak pod Infostudovu kapu? Kako vidite tu sinergiju Infostuda i Krojača i šta će to značiti za poslodavce u Srbiji?
Neretko čujem da je spajanje sa Infostudom bio logičan korak i to mi je baš simpatično, jer zaista su se vrednosti i vizije poklopile. To nije bila samo poslovna odluka, već deo naše zajedničke šire vizije – da Srbija postane bolje mesto za rad i profesionalni rast. Verujemo da će sinergija otvoriti mnoge nove mogućnosti i za korisnike, poslodavce ali i društvo u celini.
Jedan od prvih projekata koji radimo u integraciji je uparivanje kompetencija kandidata sa oglasima za posao i preporukama za usavršavanje. To znači da ćemo imati personalizovane preporuke poslova i kurseva prilagođene individualnim potrebama svakog kandidata.
Za kompanije to znači da nam mogu poslati kompetencije svojih zaposlenih i mi ćemo automatski da napravimo personalizovani plan razvoja svakog zaposlenog sa kursevima koje imamo na platformi. Ono što nemamo, možemo brzo da snimimo. Sistemski pratimo zaposlene, podsećamo ih da uče, motivišemo a sve to pratimo kroz detaljne statistike koje pomažu da se lakše donose odluke za dalji razvoj. Vrlo jednostavno, zar ne?
Posvetićemo se i studentima i pružiti im mogućnost da ovladaju znanjima i veštinama koje se ne stiču na fakultetu.
U ovom trenutku imamao skoro 200 klijenata i 4.000 aktivnih korisnika, dok na platformi za fizička lica imamo oko 25.000 aktivnih ljudi koji uče! Verujem da ćemo ovaj broj uskoro duplirati jer imamo tim koji je vrlo motivisan i posvećen da napravi pravi pomak i na tržištu zapošljavanja, kao i na polju edukacije.