Pređi na glavni sadržaj

Dalibor Šumiga: Previše generalizujemo šta je zaposlenima važno

25. april 2025.
·2 minuta za čitanje

Dalibor Šumiga je jedan od najprepoznatljivijih glasova regiona kada je reč o bihevioralnoj nauci, neuromarketingu i stvarima koje nas – bilo kao potrošače, bilo kao zaposlene – pokreću iznutra. Njegova predavanja su poznata po britkim, duhovitim i nimalo ulepšanim analizama savremenog tržišta rada i ponašanja ljudi u organizacijama. 

Uoči njegovog nastupa na konferenciji HR Experience 2025, razgovarali smo o najčešćim zabludama koje poslodavci imaju o svojim zaposlenima, o tome zašto “srećan zaposleni” nije univerzalna kategorija – i zašto AI još uvek ne može da zameni ono što zaista pokreće ljude na poslu.  

U marketingu znamo da univerzalne poruke retko rade. Zašto onda toliko kompanija i dalje koristi iste generičke pristupe (i parole) kada pokušava da angažuje zaposlene? 

Ne verujem da je kreativnost oglasa kod zapošljavanja prioritet bilo koje kompanije, pogotovo onih koje nude atraktivne pozicije. Znaju da je dovoljno da piše “Zapošljavamo!” 

Osim toga, jedan kreativan oglas za posao neće promeniti percepciju kompanije. Bolja je strategija stalno biti dobar u employer brandingu pa kad i staviš oglas “Zapošljavamo!” imaš kandidate koji su i pre objave oglasa znali da žele da rade kod tebe. 

Šta je, po tvom mišljenju, najveća zabluda koju kompanije imaju o svojim zaposlenima – i kako bi je podaci iz bihevioralne nauke mogli razbiti?

Da zaposlenii vole kompaniju jednako kao i vlasnici. Ne treba nam bihevioralna nauka za to – svako od nas tome svedoči na dnevnoj bazi. 

Šta zapravo znači “srećan zaposleni”? Da li smo preterali sa pokušajima da radno mesto postane izvor ispunjenja – ili još nismo ni počeli da ga gradimo kako treba?

“Srećan zaposleni” je stvar koja se previše generalizuje. Sreća zaposlenih zavisi i od toga koliko je srećan privatno, a to automatski utiče i na izvore njegove motivacije. Ako sam u kreditima, glavni motiv će mi biti novac; ako sam zadovoljan platom, a kreativna sam osoba, glavni motiv će mi biti izazovni projekti. Previše generalizujemo šta je bitno zaposlenima. 

Kad bi danas dizajnirao organizaciju od nule, koristeći sve što znaš o ljudskom ponašanju – koja bi tri ključna principa ugradio u njene temelje da bi zaposleni bili zaista zadovoljni i motivisani?

One na kojima sam i gradio svoju firmu dosad: 

  • uvek nagradi odlične radnike; nek se uspeh firme odražava i na platama ljudi
  • poštuj njihovo privatno vreme, ali ih nauči i da oni poštuju radne sate za koje su plaćeni
  • lojalnost, poštenje, proaktivnost i kreativnost su super moći; ljude koji imaju te karakteristike plati suvim zlatom 

 Veštačka inteligencija sve više ulazi u poslovanje – od HR softvera do automatizovanih feedback sistema. Ali može li AI zaista da razume nijanse odnosa, poverenja i motivacije među ljudima? 

AI još nema, a i neće tako brzo imati empatiju. Budući da mu fali i kreativnost, nije ni blizu da pretekne čoveka. 

 

Ne propustite priliku da 26. maja uživo u Beogradu upoznate i slušate Dalibora Šumigu! 

KUPI ULAZNICE 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Kako privući i zadržati Gen Z talente: Zajedno smo tražili odgovoreNovostiKako privući i zadržati Gen Z talente: Zajedno smo tražili odgovore

U utorak, 15. aprila, okupili smo članove Infostud Kluba lojalnosti na tematskom susretu posvećenom mladima na tržištu rada. Događaj je otvorila Sonja Ćetković, direktorka Infostuda, podsećajući koliko je važno da se kao zajednica poslodavaca bavimo očekivanjima i potrebama mladih koji dolaze – ne sutra, već danas. Zatim smo predstavili rezultate istraživanja Startuj Infostud tima pod […]

Posebna zaštita od otkaza ugovora o radu – Kada poslodavac ne može da da otkaz zaposlenomNovostiPosebna zaštita od otkaza ugovora o radu – Kada poslodavac ne može da da otkaz zaposlenom

U prethodnim tekstovima pisali smo o otkazu ugovora o radu zaposlenom od strane poslodavca. Utvrdili smo da prema članu 179 Zakona o radu, poslodavac može zaposlenom da otkaže ugovor o radu u sledećim slučajevima:  1) ako za to postoji opravdani razlog koji se odnosi na radnu sposobnost zaposlenog i njegovo ponašanje,  2) ako zaposleni koji […]

Održan događaj posvećen ženama u Data Science industriji NovostiOdržan događaj posvećen ženama u Data Science industriji 

U organizaciji The Association of Women in Data Science (AWDS) i Microsoft Serbia, održan je inspirativan događaj posvećen ženama koje rade ili žele da se oprobaju u Data Science industriji u Srbiji. Cilj okupljanja je bio da publici približi kako izgleda rad u ovoj brzo rastućoj oblasti, ali i da pokaže koliko raznovrsna i uzbudljiva […]

Koja su pravila za poslodavce prilikom zapošljavanja stranaca?NovostiKoja su pravila za poslodavce prilikom zapošljavanja stranaca?

Decenijama smo svedoci odlaska velikog broja naših državljana u inostranstvo radi zapošljavanja i trajnog preseljenja. U početku su to bila uglavnom visokokvalifikovana lica, ali sada više nema pravila i odliv je priličan. To ostavlja posledice na tržište rada u našoj zemlji, jer poslodavci sve češće imaju problema da u Republici Srbiji pronađu zaposlene, te pribegavaju […]