Dalibor Šumiga je jedan od najprepoznatljivijih glasova regiona kada je reč o bihevioralnoj nauci, neuromarketingu i stvarima koje nas – bilo kao potrošače, bilo kao zaposlene – pokreću iznutra. Njegova predavanja su poznata po britkim, duhovitim i nimalo ulepšanim analizama savremenog tržišta rada i ponašanja ljudi u organizacijama.
Uoči njegovog nastupa na konferenciji HR Experience 2025, razgovarali smo o najčešćim zabludama koje poslodavci imaju o svojim zaposlenima, o tome zašto “srećan zaposleni” nije univerzalna kategorija – i zašto AI još uvek ne može da zameni ono što zaista pokreće ljude na poslu.
U marketingu znamo da univerzalne poruke retko rade. Zašto onda toliko kompanija i dalje koristi iste generičke pristupe (i parole) kada pokušava da angažuje zaposlene?
Ne verujem da je kreativnost oglasa kod zapošljavanja prioritet bilo koje kompanije, pogotovo onih koje nude atraktivne pozicije. Znaju da je dovoljno da piše “Zapošljavamo!”
Osim toga, jedan kreativan oglas za posao neće promeniti percepciju kompanije. Bolja je strategija stalno biti dobar u employer brandingu pa kad i staviš oglas “Zapošljavamo!” imaš kandidate koji su i pre objave oglasa znali da žele da rade kod tebe.
Šta je, po tvom mišljenju, najveća zabluda koju kompanije imaju o svojim zaposlenima – i kako bi je podaci iz bihevioralne nauke mogli razbiti?
Da zaposlenii vole kompaniju jednako kao i vlasnici. Ne treba nam bihevioralna nauka za to – svako od nas tome svedoči na dnevnoj bazi.
Šta zapravo znači “srećan zaposleni”? Da li smo preterali sa pokušajima da radno mesto postane izvor ispunjenja – ili još nismo ni počeli da ga gradimo kako treba?
“Srećan zaposleni” je stvar koja se previše generalizuje. Sreća zaposlenih zavisi i od toga koliko je srećan privatno, a to automatski utiče i na izvore njegove motivacije. Ako sam u kreditima, glavni motiv će mi biti novac; ako sam zadovoljan platom, a kreativna sam osoba, glavni motiv će mi biti izazovni projekti. Previše generalizujemo šta je bitno zaposlenima.
Kad bi danas dizajnirao organizaciju od nule, koristeći sve što znaš o ljudskom ponašanju – koja bi tri ključna principa ugradio u njene temelje da bi zaposleni bili zaista zadovoljni i motivisani?
One na kojima sam i gradio svoju firmu dosad:
- uvek nagradi odlične radnike; nek se uspeh firme odražava i na platama ljudi
- poštuj njihovo privatno vreme, ali ih nauči i da oni poštuju radne sate za koje su plaćeni
- lojalnost, poštenje, proaktivnost i kreativnost su super moći; ljude koji imaju te karakteristike plati suvim zlatom
Veštačka inteligencija sve više ulazi u poslovanje – od HR softvera do automatizovanih feedback sistema. Ali može li AI zaista da razume nijanse odnosa, poverenja i motivacije među ljudima?
AI još nema, a i neće tako brzo imati empatiju. Budući da mu fali i kreativnost, nije ni blizu da pretekne čoveka.
Ne propustite priliku da 26. maja uživo u Beogradu upoznate i slušate Dalibora Šumigu!