Pređi na glavni sadržaj

Agilno liderstvo kao odgovor na promene

25. septembar 2020.
·2 minuta za čitanje

Okruženje u kojem živimo nikada nije bilo turbulentnije. Nepredvidivo biznis okruženje i neizvesnost nam postaju svakodnevnica. U centru svega su naravno ljudi, kao nosioci promena.

Svako od nas doživljava promene na različite načine. Dok ih neki jednostavno „prigrle“ shvatajući neminovnost istih, postoje ljudi koji ih doživljavaju potpuno drugačije. Anksioznost, neodlučnost, gubitak motivacije, stres su samo neki od pokazatelja otpora promenama. Situacija može biti još kompleksnija u radu sa timovima. Standardne menadžerske veštine retko mogu da odgovore na nove, kompleksne potrebe. Potrebna nam je nova vrsta liderstva.

Ako se vratimo tvrdnji u samom naslovu, potrebno je prvo razumeti razliku između agilnog i tradicionalnog liderstva. Postoji niz pokazatelja i indikatora koji se stil liderstva koristi u nekoj kompaniji. Neki od njih su:

  • Tradicionalni lider donosi sjajne odluke, a agilni pomaže timu da donese sjajne odluke
  • Tradicionalni lider se fokusira na svoj razvoj, a agilni na razvoj svog tima
  • Tradicionalni lider okrivljuje za grešku člana svog tima, dok agilni ohrabruje svoje članove tima da uče iz neizbežnih grešaka.

Ove razlike su veoma bitne za razumevanje filozofije agilnog liderstva i detaljno ih obrađujemo na našem  treningu. Agilno liderstvo je izgrađeno na skupu vrednosti i principa. Jedan od tih agilnih liderskih principa ukazuje da treba što hitnije reagovati na promenu, a ne samo se slepo držati plana. „Vodi prvo sebe“ je možda i najvažniji agilni liderski princip, jer se fokusira na unutrašnju motivaciju lidera, i pomaže mu da bolje razume okruženje u kome on funkcioniše.

Kakve veze ima neuronauka sa liderstvom?

Kako je u agilnom liderstvu fokus na ljudima i njihovim interakcijama, potrebno ih je što bolje razumeti. Neuronauka nam pomaže da upoznamo sebe i članove svog tima na jedan potpuno drugačiji način. Program NeuroColor je zasnovan na neuronauci i prikazuje tipove ličnosti metaforički kroz 4 boje (plava, žuta, crvena i zelena). Zapravo je baziran na 4 različita sistema u mozgu, što je predstavljeno kompleksnom mrežom korelacija i interakcija među hormonima.

Serotonin najviše cirkuliše u mozgu dominantno „plavih“ tipova ličnosti, kojima su u fokusu procesi i stabilnost. To su osobe koje su oprezne, odmerene, konkretne i strukturirane.

Dopamin je zaslužan za to što dominantno „žuti“ tipovi ličnosti imaju fokus na budućnost i prilike. Takođe, dominantno žute osobe su veoma znatiželjne i energične.

Dominantno „crveni“ tip ličnosti je fokusiran na rezultat i sisteme. Njegov hormonski ekvivalent je testosteron. Dominantno crveni su direktni u komunikaciji, uporni i sistemski orijentisani.

Ponašanje dominantno „zelenog“ tipa ličnosti je uslovljeno hormonom estrogen. Njemu su u fokusu ljudi i njihove interakcije. Njima je jako bitan sadržaj, veoma su empatični i vole da uključuju i ostale članove tima u svoje aktivnosti.

Kombinacija ove četiri boje daje specifičnu nijansu svakom članu tima i predstavlja njegov jedinstveni Neuro ID (kao otisak prsta).

Poštujući agilni liderski princip „Vodi prvo sebe“, NeuroColor pomaže lideru da razume sebe, svoje ponašanje i svoju percepciju okruženja. Zatim, mnogo bolje će razumeti i ostale članove tima, šta ih motiviše i koji su njihovi urođeni okviri ponašanja.  Koristeći ova saznanja, agilni lider pronalazi „najbrže“ i „najefikasnije“ kanale komunikacije kako bi informaciju na pravi način iskomunicirao svom članu tima. NeuroColor pomaže liderima da sagledaju svet iz cipela svojih članova tima, probaju da predvide reakcije i budu proaktivni dok vode svoj tim.

U kombinaciji sa neuronaukom, agilni liderski alati poput check-in, leadership alliance, high and low dreams, reflection ili PLN dobijaju jednu novu dimenziju poimanja agilnog liderstva , na kome je zasnovan program „Leadership in Colors”. Neuronauka nam tako pomaže da unapredimo kvalitet komunikacije u okviru tima, lakše ostvarimo zacrtane ciljeve i tako posredno utičemo i na poslovanje cele organizacije.

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

NovostiNeki novi klinci – neka nova pravila na poslu

U poslovnom svetu, generaciji Z zamera se mnogo toga ali čak i ako nam se to ne sviđa, moraćemo da se pomirimo sa njenim pripadnicima. Da bi nam to bilo lakše, možda možemo da „bacimo“ malo drugačije svetlo na „mane“ Z generacije jer će do sledeće godine, preko 30% radnog sveta činiti upravo ti „novi […]

NovostiOtkaz zaposlenom koji se ne vrati na posao sa neplaćenog odsustva

U prethodnom periodu pisali smo o razlozima za prestanak radnog odnosa. Jedan od čestih osnova prestanka radnog odnosa je i otkaz zaposlenom od strane poslodavca. Zakon o radu dozvoljava poslodavcu da otpusti zaposlenog samo ako nastupi zakonom određen razlog za prestanak radnog odnosa. Takođe, poslodavac mora da poštuje zakonsku proceduru. Prestanak radnog odnosa mimo razloga […]

NovostiRadnicima prilikom odabira posla najvažnija visina plate

Infostud je i ove godine, tokom trajanja Regionalnog sajma zapošljavanja, sproveo istraživanje sa ciljem da prikupi da prikupi stavove o tržištu rada u Srbiji i regionu. Istraživanje je sprovedeno kroz 20 pitanja, a fokusiralo se na tri demografske grupe: zaposlene, nezaposlene i one koji se trenutno školuju. U istraživanju je učestvovalo više od 6.000 ispitanika, […]

NovostiRadna etika kao zlato: vrednost joj raste kroz vreme

Istraživanje korelacije između profesionalnosti i performansa zaposlenih (dostupno na stranici „Research gate”) pokazalo je da zaposleni koji poseduju i neguju visoku radnu etiku i profesionalnost takođe pokazuju i bolji radni učinak   Profesionalnost i radna etika se smatraju važnijim faktorima prema mišljenju poslodavaca od tehničkih znanja ili talenta (Hays, Working for your tomorrow)  LinkedIN istraživanja kažu […]