Dok smo se pre vanrednog stanja primarno bavili regrutacijom i sprovođenjem procesa selekcije, promene koje je sa sobom donela borba sa nevidljivim neprijateljem uticale su na poslovne rezultate, organizacione procese i obim zapošljavanja, a samim tim i na promenu fokusa i ključnih radnih zadataka HR eksperata i službi.
Ipak, u ovom periodu zatišja, kada je u pitanju zapošljavanje, svakako nije preporučljivo smanjiti svoj kontakt sa potencijalnim zaposlenima. Naprotiv, ovo dodatno vreme se može iskoristiti za skretanje pažnje i učvršćivanje odnosa sa (budućim) kandidatima. Ukoliko ste već uradili sve što ste mogli za vaše zaposlene, baš ovaj trenutak predstavlja dobru priliku da se dodatno usmerite na vaš employer branding i pozicioniranje vaše kompanije kao poželjnog poslodavca. Pomozite kandidatima, inspirišite njihov rast, edukujte ih, budite tu za njih, potrudite se da vas upoznaju. Oni će to ceniti, a svaka aktivnost će učiniti da se izdvojite i doneti vam novu pozitivnu asocijaciju kod kandidata u vremenu kada ponovo počnete da zapošljavate.
U nastavku vam donosimo nekoliko saveta i načina kako da da budete u kontaktu sa kandidatima i kada ne zapošljavate.
1. Na raspolaganju su vam brojni kanali – iskoristite ih!
Bez ustručavanja se obratite kandidatima. Načina za komunikaciju ne manjka, a jednako bogat je i spektar tema koje će im u ovom periodu biti korisne, a za koje ste svakako najbolja adresa.
Kao neki od najčešćih načina komunikacije sa kandidatima mogu se izdvojiti:
- Vaš kompanijski profil na našem sajtu Poslovi.infostud.com
- Kompanijski sajt – blog objave
- Komunikacija putem društvenih mreža – Facebook, Facebook Live, Instagram, LinkedIn
- Komunikacija putem imejla – iskoristite vašu ili našu bazu kandidata
- Webinari i drugi video sadržaji putem platformi kao što su YouTube, Zoom, Twitch.
U skladu sa ciljnom grupom, odaberite onaj kojim ćete najbolje preneti ključne poruke, a sadržaj uvek prilagodite samom kanalu.
2. Posvetite vreme sređivanju svojih kompanijskih stranica
Kompanijski sajt jedan je od ključnih kanala i kao takav mora biti ažuriran i pregledan, kao i vaši profili na društvenim mrežama. Isto je i sa vašim profilom na sajtu Poslovi.infostud.com. Na njemu kandidati pronalaze informacije o vama prilikom konkurisanja ili dok samo razgledaju i traže (bolje) ponude. Stoga, neka budu objedinjene, detaljne, svrsishodne i lako dostupne.
Iskoristite sadržaj koji već posedujete i na zanimljiv način ispričajte priču o vašoj kompaniji kroz tekstove, slike i video sadržaj. Neke od najkorisnijih saveta kako ovo da uradite, možete pronaći u našem Priručniku.
3. Pomozite kandidatima da vas bolje upoznaju
Naredni korak je odabir teme i konkretnog sadržaja koji ćete podeliti. Kao deo dobre pripreme za intervjue, kandidati bi trebalo da prikupe informacije o vama. Pomozite im da saznaju sve što im je potrebno. Uputite ih gde mogu pronaći vaš istorijat, upoznati se sa vašim vrednostima, najupečatljivijim dostignućima i slično. Iako je jedan deo vas upravo pomislio: „Оnaj ko hoće da sazna o nama, saznaće“, imajte u vidu da biste ovakvim savetima, pomogli ljudima na duže staze, tako što biste im skrenuli pažnju na to koliko je poznavanje poslodavca važno.
Ovo možete učiniti i tako što ćete, primera radi, u oviru jedne blog objave, navesti odgovore na pitanja koja o kompaniji postavljate na intervjuima za posao. Verovatno vam je važno da kandidati znaju šta je vaš proizvod, koliko zaposlenih imate i sl. Tačno je da ove informacije nije teško pronaći, no ako ste kompanija koja se bavi složenijim procesima, ponekad ljudima može biti nedovoljno jasno o čemu se tu tačno radi, iako su već čuli za vas.
Dakle, najvažnije je da sav materijal koji ste kreirali za kandidate odiše porukom: „Važno nam je da znate ko smo mi. Ovo su mesta gde možete pronaći sve najrelevantnije informacije o nama.“
4. Pokažite kakva je vaša kompanijska kultura na delu
Kompanijske vrednosti nisu i ne smeju biti prazno slovo na sajtu i internim publikacijama. One se nedvosmisleno moraju praktično “živeti”, u svakodnevnom radu, u međuljudskim odnosima, pa i u vanrednom stanju. Na primer, porodica je jedna od naših okosnica u Infostudu , tako da ne čudi što je tekst Vanredno stanje – vanredno roditeljstvo koji odiše porodičnim duhom i korisnim savetima, jedan od prvih koji smo objavili po izbijanju vanrednog stanja.
5. Pripremite kandidate za intervju i proces selekcije
Poziv na intervju jedan je od najsrećnijih, a sam razgovor jedan od najstresnijih momenata za kandidate. Iskoristite priliku i predstavite im kako u uobičajenim okolnostima izgleda sam intervju, a kako celokupni proces selekcije u vašoj kompaniji. Kao primeri efikasne i profesionalne komunikacije na ove teme koji skreću pažnju kandidata, mogu vam poslužiti tekst o procesu selekcije na profilu kompanije Trizma na našem sajtu, ili video sadržaji kompanija NIS i SAGA.
6. Predstavite kandidatima kako će im izgledati prvi radni dani
Ono što mnoge ljude zanima jeste šta ih, nakon uspešnog procesa selekcije, konkretno očekuje na novom radnom mestu (onboarding). Sada je odlična prilika da im ispričate koliko će im trajati obuka, da li će imati mentora, koliki je tim kojem će se pridružiti, šta se očekuje od novozaposlenih, koje su osnovne kompanijske vrednosti, poželjno ponašanje, način obavljanja posla itd.
Kako ovo izgleda u praksi možete videti na našem primeru. Vodič za novozaposlene je materijal za dobrodošlicu svakom novom članu Infostud porodice. Kako bi ga videli i kandidati koji možda u ovom trenutku ne traže aktivno posao, odlučili smo da Vodič bude javan i svi mu mogu pristupiti i zamisliti kako će im izgledati život u Infostudu. 🙂
7. Podelite iskustva zaposlenih
Vaša komunikacija ne mora nužno da se bazira samo na predstavljanju selekcije za posao, nego i svim onim oblastima u kojima imate relevantan i zanimljiv sadržaj za kandidate. Već smo dokazali da kandidati vole da čuju iskustva iz prve ruke, naročito ako razmatraju da vam se pridruže. Verujemo da zanimljivih priča zaposlenih već imate, a evo kako smo mi preneli jednu od takvih: Ako vredno radite, svuda možete uspeti.
Ukoliko ovakvih priča nekim slučajem trenutno nemate, najbrži način da do njih dođete jeste da pozovete sve zaposlene da napišu tekst o svom iskustvu u vašoj kompaniji. Pošto nisu svi vični pisanju i javnom prenošenju iskustava, odmah će vam se izdvojiti oni koje ovako nešto zanima. Na ovaj način ćete vrlo brzo dobiti potreban sadržaj, ali i saznati ko su vaši najbolji brend ambasadori među zaposlenima.
8. Budite transparentni o mogućnostima za napredovanje
Ono što znamo jeste i da kandidate jako zanima da li će i kako moći da napreduju. Edukujte ih o načinima procenjivanja (evaluacija rada) i kao kriterijumima za napredovanje. Vama je ovaj sistem poznat i dokazan u praksi jer predstavlja priliku za razvoj, ali mnogima će zazvučati kao sredstvo za iznošenje sitničavih kritika na rad i rezultate. Izdvojite vreme i podelite sa kandidatima šta to tačno znači, kako se sprovodi, kada mogu da očekuju prve evaluacije i šta nakon iste. To je ono što smo mi učinili, pojašnjavajući značenje hijerarhijskog, stručnog i horizontalnog napredovanja u Infostud grupi.
9. Pružite konkretne povratne informacije o kvalitetu CV-a i motivacionog pisma
Iako postoji mnogo tekstova na temu Kako napisati CV, pojedinim kandidatima, ovaj prvi korak i dalje predstavlja problem. Vi najbolje znate šta vam je značajno u biografijama kandidata i na osnovu čega ćete nekoga pozvati na intervju. Pokažite kandidatima da vam je stalo, tako što ćete im pomoći da snađu i unaprede svoj CV.
Ono što možete da uradite, a korist je dvojaka, jeste da organizujete mini-projekat sa ciljem da kandidatima date povratne informacije na njihove biografiije. Na ovaj način, vi ćete dobiti određeni broj biografija (kojim ćete moći da se vratite nakon vanrednog stanja), a ujedno ćete učiniti lepu stvar i približiti se kandidatima kroz sadržaj koji im je veoma koristan. Mi smo se odlučili za direktnu komunikaciju, tako da smo nedavno, napravili Facebook Live-a na temu CV-a i odgovarali na sva pitanja kandidata.
Slična situacija je i sa motivacionim pismom. Iako je često jedan od presudnih faktora, mnogim kandidatima i dalje ostaje misterija. Pitaju se zašto je uopšte važno, šta tamo da napišu, koliko dugačko treba da bude, koja je razlika između motivacionog pisma i CV-a i još mnogo toga. Podignite veo tajni sa ovog, za mnoge mukotrpnog, dela procesa konkurisanja. Mi smo dali opšte savete kako napisati motivaciono pismo, a vama predlažemo da to uradite kroz konkretan primer svoje firme.
10. Budite dostupni kandidatima za lični kontakt
Ukoliko ste među onima koji mogu da izdvoje dodatno vreme za pojedinačne kontakte sa zainteresovanima, ono što možemo da preporučimo jeste uključenje uživo na recimo Facebook-u ili nekoj drugoj platformi, putem koga možete organizovati simulaciju intervjua ili akciju Pitajte HR-a, kao što to i mi u Infostudu radimo ovih dana. Dodatno, možete da odvojite i određeno vreme u toku radnog dana, kada ćete biti dostupni za sva pitanja kandidata putem telefona. Naravno, nekada će biti dovoljna i samo jasno istaknuta email adresa na koju kandidati mogu da vam pišu.
Vanredno stanje ne znači stopiranje aktivnosti, a saveti koje smo predstavili, samo su neki od predloga. Sigurni smo da u vašoj u kompaniji imate još specifičnih primera koje možete da pokažete drugima, samo treba da ih pronađete.
Svesni smo da sve navedeno zahteva ulaganje vremena, ali smo isto tako sigurni da će vam se to mnogostruko isplatiti na duge staze. Uostalom, tako stvari na polju employer brandinga i inače funkcionišu. Naš savet je da bi trebalo da se ovime bavite konstantno, kao delom vaše EB strategije. U svim ovim slučajevima, imate ciljnu grupu koja će vam biti zahvalna na korisnom sadržaju i nadamo se konkurisati kod vas u neka srećnija vremena.
Period krize je istovremeno i prilika za kompanije koje rade dobre stvari da se izdvoje, a kandidati će sigurno da zapamte ko je bio tu kad je bilo teško.