Pređi na glavni sadržaj

Nagrada za najbolju EB praksu Neoplanti: Žene mogu sve!

8. jun 2023.
·4 minuta za čitanje

Na nedavno završenoj Petoj konferenciji HR Experience, u organizaciji Infostuda, prestižna nagrada stručnog žirija za najbolju Employer branding praksu dodeljena je kompaniji iz industrije proizvodnje i prerade mesa – Neoplanta iz Novog sada za projekat “Žene mogu sve!”. Neoplanta ima više od 500 zaposlenih i postoji duže od jednog veka, kao jedan od lidera u industriji mesnih prerađevina.

Zašto je ženama deo poslova bio nedostupan?

Svima je privlačna ideja da se poslovi organizuju na lakši i jednostavniji način, odnosno na način na koji više ljudi može biti obučeno da ih radi. Manje napornog fizičkog rada je takođe dobrodošlo, ali ponekad u industrijama koje su navikle da se jednim delom oslanjaju na poslove gde se godinama radi na jedan način, taj težak fizički rad se na nekim radnim mestima podrazumeva i na osnovu toga se i biraju kandidati za pojedina radna mesta.

Kompanija Neoplanta je nagrađenim projektom “Žene mogu sve!” promenila način na koji se uvek radilo kod njih.

U pitanju je inicijativa kojom je ova kompanija ne samo olakšala način na koji se posao obavlja, već je, ciljano rešavajući fizički zahtevne aspekte posla omogućila i ženama da se prijave za radna mesta koja su im ranije bila teže dostupna. Na ovaj način kompanija je izašla u susret i zaposlenima i kandidatima, pri tome šireći bazu potencijalnih kandidata.

“Do kvalitetne radne snage je sve teže doći. Nama je posebno teško da pronađemo radnike koje bi mogli da obučimo za određene odgovorne pozicije u procesu proizvodnje. Ove pozicije su podrazumevale teži fizički rad zaposlenih. Na primer, dizanje sirovine težine oko 20 kg, guranje kolica na kojima su proizvodi težine do 300 kg, dizanje džakova sa začinima, čija je težina do 20 kg, uz istovremeno praćenje rada mašina, pravila i procedura. Dakle, od zaposlenih se zahteva da poseduju kapacitet da savladaju rad na određenoj mašini, kao i procedure i pravila, ali i da budu fizički sposobni da rade te fizički zahtevne poslove.”, rekla je Jelena Jovanović, senior HR Business Partner, koja je u ime Neoplante primila nagradu za najbolju EB praksu.

Ponekad je i produktivnost bila ugrožena

“S obzirom da neki poslovi u proizvodnji podrazumevaju teži fizički rad, tokom same regrutacije i razvoja zaposlenih bili smo ograničeni i za ove pozicije smo razmatrali samo muškarce. Tokom povećane potražnje i povećanih naloga za proizvodnjom, te pozicije je bilo najteže popuniti, pa se neretko dešavalo da se proizvodnja reorganizuje i zbog nedostatka ključnih kadrova proizvede manja količina od potrebne za taj dan.”, naglasila je Jelena.

Neoplanta je bila uslovljena načinom rada da zbog ovih posebnih zahteva za fizičkom snagom zanemaruje deo kandidata, i među njima žene.

“Do kvalitetnih radnika je teško danas doći, a mi smo zbog načina organizacije posla za ove poslove „odbacivali“ veliki deo kandidata. Stoga smo se zapitali: da li nešto može da se uradi po ovom pitanju”, rekla je Jelena.

Rešenje putem analize posla i tehnologije

Šta je Neoplanta preduzela?

“Započeli smo sa analizom poslova i načina organizacije rada, kako bi probali da olakšamo način na koji se poslovi obavljaju, na način da i žene mogu ih obavljaju. Na početku projekta smo definisali poslove koji su fizički zahtevni u odeljenju proizvodnje. Analizirali smo način rada na ovim poslovima, uz stalno pitanje da li posao može da se organizuje na način da ne bude toliko fizički zahtevan. Ako je potrebno, na primer, da se podiže sirovina koja je teška, da li ovo može da se organizuje na drugi način?

Analiza je obavljena od strane kolega koje ovde mogu najbolje da pomognu – od strane tehnologa u proizvodnji i zaposlenih koji se bave unapređenjem samih procesa i načina obavljanja poslova u proizvodnji”, rekla je Jelena.

Analiza je otkrila da postoje poslovi gde je moguće olakšati fizički naporan aspekt rada, nažalost za sada ne u svim poslovima.

“Otkriveni su poslovi gde je ovo moguće i uz odgovarajuću analizu i organizaciju to je i urađeno. Kao primer ovih poslova navela bih poslove Radnika na kuteru i mešalici. Ova pozicija je ključna za proizvodnju, pošto sirovine koje su pripremljene dolaze do zaposlenog, koji ih ubacuje u kuter. Kuter je mašina koja sve ove sirovine zameša i usitni. U zavisnosti od toga šta se proizvodi, zaposleni treba da zna koliko sirovine treba da se mešaju, šta treba da se doda od sirovina i začina, i slično.

Pre analize poslova, zaposleni su morali da podižu džakove sa začinima težine do 20 kg i ubacuju ih u kuter. Ostale sirovine su se već uz pomoć mašine ubacivale u deo za mešanje. Ovo je bio fizički najzahtevniji deo posla. Našli smo način da se začini podignu uz pomoć mašine i ubace u kuter, u deo za mešanje proizvoda, čime je posao znatno olakšan” istakla je Jelena.

Takođe je rekla da je u toku obuka za obavljanje ovih poslova za zaposlene žene koje su pokazale interesovanje.

“Nakon završetka obuke, zaposlene će pored poslova koje redovno rade po potrebi moći da obavljaju i poslove radnika na kuteru i mešalici, u zavisnosti od radnih naloga koje imamo u proizvodnji”, rekla je Jelena.

Šta je postignuto promenama u načinu proizvodnje?

Prednosti uvedenih izmena su vidne za zaposlene, za kandidate i za kompaniju. “Postigli daleko veću fleksibilnost u obavljanju poslova, jer imamo koleginice koje mogu obavljati više poslova u proizvodnji. Pored navedenog primera, nastavljamo sa analizom drugih poslova sa istim ciljem.

Na ovaj način, pored toga što smo trenutnim zaposlenima olakšali način na koji se posao obavlja, sada za pojedine poslove nemamo ograničenja u vidu toga ko može da ih obavlja, proširili smo bazu potencijalnih kandidata i dosta lakše možemo doći do zaposlenih. Na kraju, sam proces je organizovan na način da su ovi poslovi olakšani za sve – za kolege koje su ranije radile na tim poslovima i za koleginice koje će ove poslove tek obavljati”, istakla je Jelena za kraj.

partneri-hre-2023

Autor
HR Lab
HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Uspešne HR pričeUspešne HR priče: Interaktivna razmena HR iskustava i dobrih praksi

U utorak 3. decembra, u prostoru Muse Event House-a u Beogradu, a u organizaciji Infostuda održana je prva interaktivna radionica za poslodavce pod nazivom „Uspešne HR priče”.  Ovaj događaj okupio je oko 40 HR stručnjaka iz različitih industrija koji su prijavili svoje priče u okviru HR Experence konferencije. Radionicu su vodili Aleksandra Dutina, Tijana Bejatović i […]

Uspešne HR pričeNestlé Adriatic S: Priznanje i nagrađivanje na nov način

Projekat “The Awards”, kompanije Nestlé Adriatic S, jedna je od 5 najuspešnijih HR praksi izabranih među 42 prijavljene na ovogodišnji konkurs Uspešne HR priče. Projekat je ispred kompanije predstavila Tijana Bošnjak, rukovodilac za talente za Jugoistočni region, na šestoj konferenciji HR Experience održanoj u Beogradu u organizaciji Infostuda.  Zašto „The Awards projekat“  Na samom početku […]

Uspešne HR pričeHR priče: NLB Komercijalna banka – Kako “zapaliti vatru u ljudima” i izbeći sagorevanje na poslu

Projekat  “HR transformacija”, kompanije NLB Komercijalna banka, jedna je od 5 najuspešnijih HR praksi izabranih među 42 prijavljene na ovogodišnji konkurs Uspešne HR priče. HR transformaciju je predstavila Ivana Bamburać, direktor odeljenja za iskustvo zaposlenih, razvoj kulture i organizacije NLB Komercijalne banke na nedavnoj Šestoj konferenciji HR Experience održanoj u Beogradu u organizaciji Infostuda.   Ivana […]

Uspešne HR pričeUspešne HR priče: UniCredit Bank – Naši benefiti su odgovori na potrebe zaposlenih

Projekat “Zajedno rastemo” UniCredit banke, jedna je od pet pobedničkih HR praksi sa ovogodišnjeg konkursa Uspešne HR priče. Zajedno sa ostalim pobedničkim inicijativama, i praksa “Zajedno rastemo” je predstavljena na konferenciji HR Experience, održanoj u Beogradu u organizaciji Infostuda.  Podrška zasnivanju i proširenju porodice   – Inicijativa “Zajedno rastemo” je u vezi sa našom korporativnom vrednošću […]