U organizaciji fondacije Tempus, a u prostorijama Kongresnog centra Envoy, 24. oktobra održana je Nacionalna EPALE konferencija pod nazivom ”Prekvalifikacija i usavršavanje u eri digitalne transformacije”.
Cilj ove konferencije bio je da predstavljanjem iskustava iz prakse ove aktuelne teme ona da doprinos unapređenju kompetencija praktičara u oblasti obrazovanja odraslih i njihovog rada u ustanovama koje sprovode obrazovne programe i pokreću inicijative za usavršavanje veština, lični i profesionalni razvoj odraslih, inkluziju i osnaživanje niskokvalifikovanih odraslih i odraslih iz osetljivih grupa kojima je potrebna pomoć.
Konferenciju je otvorio Miloš Blagojević, pomoćnik ministra prosvete, a jedni od govornika bili su i Miloš Turinski, Pr menadžer Infostuda, kao i Ana Jovanović, suosnivač Krojačeve škole.
Turinski je na pitanje odnosa ponude i potražnje na tržištu rada rekao da niko nije verovao 2015. godine da u Srbiji možemo imati deficit radne snage i nedostatak stručnog kadra u ovoj meri u kojoj je on danas zastupljen. Navodi da je 2020. kada je Kovid krenuo tržiste stalo, a emigracije radnika je bilo sve više iz godine u godinu, upravo iz izraženog deficita pogotovo zanatskih radnika, zatim građevinskih, a deficit je takođe zastupljen i u IT industriji. Tržiste danas, u svom razvoju prepoznaje značaj i mladih i starijih, a iz nedostatka radne snage ono se preokrenulo više u korist kandidata nego poslodavaca.
On navodi da su danas najtraženije oblasti zapošljavanja one gde je više potrebno srednje obrazovanje kao što su: trgovina, prodaja, proizvodnja, uslužni sektor.
Na pitanje kako se prilagoditi novim trendovima, on naglašava da su određene veštine kao što su digitalna pismenost i poznavanje barem jednog stranog jezika, što najčešće jeste engleski, počele da se podrazumevaju. Takođe, stalna edukacija, usvajanje novih digitalnih alata kao sto je veštačka inteligencija, razvijanje mekih veština i praćenje tržišnih trendova nužni su uslovi za konkurentnost na tržištu rada, zaključuje on.
Ana Jovanović, koja je bila deo panel diskusije pod nazivom ”Digitalna tranzicija i uključivanje odraslih u obrazovanje i obuke: mogućnosti i ograničenja”, navela je da što se tiče pohađanja obuka koje nudi Krojač, iskustva su pozitivna. Polaznici naše škole od njenog nastanka dolaze iz raznih generacija, od 18 pa do 60 godina.
– Ana kaže da transformacija Krojača u e-learning platformu nije išla glatko i da se javio određeni otpor. Za vreme pandemije, koja je jednostavno primorala ljude na prelazak na online učenje, ono od tada doživljava ekspanziju. Što se tiče kurseva, eksel je najtraženiji, a naši polaznici uglavnom su već u nekoj meri računarski pismeni.
– Mi jako pažljivo biramo iskusne predavače i teme, a takođe program i trenutno radimo na sertifikaciji JPOA (javno priznatih organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih), takođe motivišemo naše predavače da sertifikuju svoje programe, naglašava Ana.
Na pitanje o zanimanjima koja su podložnija digitalnoj eri, a koju i odrasli prepoznaju kao zanimanje budućnosti, Ana navodi da su poslovi u IT-ju vodeći jer te kurseve ljudi upisuju najčešće zbog prekvalifikacije i veće zarade, takođe smatra i da pozicija andragoga u budućnosti mora biti u svakoj kompaniji.
Na kraju panela, Ana je naglasila da vreme u kojem živimo donosi promene u svim sferama zaista brzo, i da celoživotno učenje treba da nam bude ideal kojim ćemo se voditi u budućnosti.