IT zajednica je odlučila: VRH IT poslodavci u Srbiji za 2021. godinu su kompanije: Microsoft, Nordeus i Ubisoft, a ova važna informacija saopštena je na vebinaru pod nazivom “Koji su to VRH IT poslodavci magnet za najtalentovanije kandidate”, održanom 10. juna.
Pored te tri kompanije, prema mišljenu kandidata, u TOP 10 VRH IT poslodavaca zasluženo su ušle i kompanije (poređane po abecedi): Comtrade, Continental Automotive, HOOLOOVOO, Levi 9, Symphony, 3Lateral, Zuhlke Engineering.
Istraživanje VRH Poslodavac donosi odgovore na mnoga pitanja, a pre svega na pitanje kandidata koje su najpoželjnije IT kompanije u našoj zemlji. Ovo istraživanje sprovodi od 2019. godine najveći domaći sajt za zapošljavanje Poslovi Infostud i vodeći sajt za zapošljavanje IT kandidata u Srbiji Helloworld.rs.
Kako je saopšteno na vebinaru, u istraživanju je učestvovalo čak 4.960 ispitanika koji su tokom aprila i maja ove godine, kroz online anketu, kreiranu po jedinstvenoj metodologiji, ocenili ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji za 2021.godinu, kako kandidati u Srbiji doživljavaju brendove poslodavaca na IT tržištu radne snage, šta ih najviše privlači da se prijave za rad kod određenog poslodavca i kako može da se kreira pozitivno iskustvo u procesu selekcije.
U rezultatima ovogodišnjeg istraživanja po prvi put se nalaze i podaci koji se tiču spremnosti kandidata da se presele u drugi grad zbog posla, kao i koji su to najpoželjniji gradovi za IT-jevce.
Priznanje kao potvrda dobrog rada
Vebinar je krunisan proglašenjem pobednika, a predstavnicima najbolje plasirane 3 kompanije, po završetku vebinara, uručena su i priznanja.
Prvo mesto osvojila je kompanija Microsoft, a nagradu je primila Irina Nišavić.
– Ovo priznanje nam je značajno posebno kad se uzme u obzir prethodan period koji je bio izazovan svim kompanijama. Danas imamo više od 400 zaposlenih, a u prethodne dve godine smo imali rast veći od 100%. Radimo na tome da pružimo najbolje našim zaposlenima i održimo kvalitet. Ovo priznanje je i za sve naše zaposlene koji čine kompaniju takvom kakva jeste – poručila je Irina Nišavić.
Drugo mesto je pripalo kompaniji Nordeus, u čije ime se prisutnima obratila Maja Kvrgić.
– Veliko hvala svim našim zaposlenima za koje uvek kažemo da su naši najveći ambasadori. Drago nam je da smo uspeli da održimo ovu poziciju. Pratite nas i dalje jer spremamo zanimljive kampanje i sadržaje – rekla je Kvrgić.
Na trećem mestu nalazi se kompanija Ubisoft. Njihova predstavnica Katarina Živković izjavila je da joj je drago da su ih kandidati prepoznali kao jednog od poželjnih poslodavaca.
– Kod nas u kompaniji ulažemo u razvoj ljudi, pružamo konstantne prilike za učenje i naši zaposleni uvek mogu da se oslone na lidere – istakla je Katarina Živković.
Priznanja VRH Poslodavac 2021. uručila je Tamara Prodanović, koordinator sajta HelloWorld.rs i Sonja Ćetković, direktorka grupacije sajtova Poslovi Infostud.
Zanimljivo je da se rang najatraktivnijih kompanija koje su u TOP 3 nije menjao u odnosu na istraživanje sprovedeno pre 18 meseci, što govori u prilog stabilnosti i dugoročnoj atraktivnosti odabranih kompanija.
Osnova za buduće strategije
Na samom početku vebinara prisutne je pozdravila Sonja Ćetković, a ulogu moderatora preuzela je Tamara Prodanović. Ovo istraživanje je u suštini kamen temeljac svih budućih strategija koje kompanija može da osmisli, a kasnije i sprovede, kako bi postala poželjan ili poželjniji poslodavac na domaćem tržištu.
– Sve kompanije koje su učestvovale u ovom istraživanju su kompanije koje su osvestile da je izuzetno važno da čuju feedback. Mislim da je to jedan i te kako bitan trenutak koji se dešava kod nas na tržištu. Spremniji smo nego ranije da čujemo šta nije dobro, šta je dobro i kako možemo biti bolji, o čemu svedoči i rastuće interesovanje poslodavaca za ovo naše istraživanje – rekla je Sonja Ćetković.
Ona je naglasila da velika potražnja za IT kadrom govori o tome da će se do njih sve teže dolaziti, jer ponuda u velikoj meri prevazilazi potražnju.
– I sada kada potražnja ponovo raste, to ukazuje da će konkurencija među kompanijama biti sve jača u kontekstu toga da privuku one poželjne i najbolje kandidate, a za to svakako treba biti poželjan poslodavac – istakla je Sonja Ćetković.
Stabilnost, prijatno radno okruženje i podrška lidera
Na vebinaru se čulo da je istraživanje nedvosmisleno pokazalo da emocionalna povezanost kandidata sa brendom utiče na atraktivnost kompanija na tržištu. Kandidati žele da kompanije imaju stabilno finansijsko poslovanje, prijateljsko i prijatno radno okruženje, da imaju lidere koji cene sposobnost i znanje svojih saradnika, da postoji dobar balans privatnog i poslovnog života, mogućnost sticanja dodatnih znanja i jasan i fer sistem nagrađivanja. Ako kandidati imaju osećaj da se konstantno razvijaju u kompanijama i da imaju menadžment koji to podržava, to predstavlja srž atraktivnosti poslodavaca na IT tržištu. Prema rezultatima istraživanja, dve stvari razlikuju VRH poslodavca od celog tržišta – dobra referenca za budućnost i kreativnost.
Četiri aspekta do veće atraktivnosti poslodavaca
Da bi kompanije postale atraktivnije kandidatima treba da se fokusiraju na četiri aspekta: imperativ sigurnosti, hibridni životni stil, pripadanje kao deo identiteta i razvoj kroz uticaj.
Primećeno je da imperativ sigurnosti postaje sve veći trend i može da se kreira kroz dva aspekta – kroz održivo poslovanje i bezbedno radno okruženje. Čak 61% ispitanika je reklo da teže kompanijama koje imaju finansijski stabilno poslovanje, dok je 32% glasalo za sigurnost posla što ukazuje da im to nije toliko bitan faktor, jer su svesni da sa svojim veštinama mogu da nađu drugi posao.
Kada je u pitanju bezbednost radnog okruženja, 50% ispitanika je glasalo za funkcionalno radno okruženje (svoj radni kutak i prostor) kao važan faktor atraktivnosti, 48% je istaklo da žele lidere koji cene znanja kod svojih saradnika a 35% njih za lidere koji pružaju slobodu mišljenja.
Pojava pandemije promenila je dosadašnji životni stil. Nov načina rada ogleda se u sve većem radu od kuće čime je narušen balans između privatnog i poslovnog života jer je teško napraviti razliku kada počinje radni dan a kada se završava. Zaposleni žele da poslodavci više brinu o tome kako utiče hibridni rad na njihov život. Kompanije treba da imaju pojačanu brigu o dobrobiti (well-being) zaposlenih kroz razne programe kako bi lakše prevazišli stres a sa druge strane treba da se fokusiraju na dalji razvoj lidera koji dalje uspevaju da upravljaju hibridnim modelom.
Prema istraživanju VRH Poslodavac, 76% ispitanika je reklo da im je važna fleksibilnost i da imaju mogućnost rada od kuće. Za 46% kandidata imperativ je da imaju beneficije koje promovišu zdrav način života, a čak 88% njih da žele privatno zdravstveno osiguranje.
Interesantno je da je uticaj rada u hibridnom okruženju pokazao da su se lideri mnogo lakše prilagodili pandemijskoj situaciji iz razloga što su njihove poslovne aktivnosti koordinisane prirode – niza sastanaka, praćenja rada zaposlenih, obučavanje zaposlenih, te kada se to prenese iz realnog u virtuelno okruženje onda oni neće mnogo trpeti.
Najveći izazov za kompanije može biti kako da se postigne prijatno radno okruženje kada ljudi sve više rade u virtuelnom svetu. Iz tog razloga važnost pripadanja je sve veća u očima kandidata što je potvrdilo 23% anketiranih u odnosu na 12% koliko ih je za ovaj segment glasalo prošle godine.
U okviru istraživanja je postojalo i pitanje u kom periodu zaposleni planiraju da promene posao. Rezultat govori da preko 50% ispitanika ne planira da kratkoročno promeni posao (ne planiraju uopšte ili planiraju u naredne dve godine). Prema ovome zaključujemo da su IT kompanije do sada uspele da izgrade pripadnost u svojim organizacijama ali sa druge strane se postavlja pitanje kako to da nastave.
Ne žele da se presele
Kada je reč o promeni lokacije zbog posla istraživanje je pokazalo da ne postoji velika spremnost na udaljeno preseljenje pogotovo iz dva najveća IT centra – Beograda i Novog Sada. U tom smislu, kompanije koje u svojim strategijama razmatraju preseljenje, u zavisnosti gde se nalaze, imaće poteškoća da privuku nove kandidate. Distance od 50km do 70km su prihvatljive ali što je udaljenost veća to je i kandidatima teže da se presele.
Kada je reč o faktoru atraktivnosti poslodavaca koji se tiče razvoja kroz uticaj, ovaj kriterijum za odabir posla najviše dolazi do izražaja kod Generacije Z. Ta generacije se uvek vodi pitanjem: Koliko ja mogu da se razvijem u kompaniji i koliko moj posao utiče na okruženje za šta je glasalo 55% anketiranih, dok se 43% izjasnilo da želi lidere koji podržavaju razvoj svojih saradnika.