Skip to main content

Postavljanje procesa u regrutaciji i selekciji

30. januar 2025.
·3 minuta za čitanje

“Efikasnost je raditi stvari na pravi način; efektivnost je raditi prave stvari.” 

Ovaj citat Pitera Drekera obeležio je studije svakog FON-ovca, što i ne treba da čudi jer je njegova primena dalekosežna. U svakoj grani biznisa može se postaviti pitanje – da li radimo prave stvari i da li ih radimo na pravi način?  

HR je sektor koji ne može uvek tako lako da odgovori na ovo pitanje. Veliki je izazov definisati neke procese, merljivost može biti upitna, a predstavljanje značaja određenih HR inicijativa je čest kamen spoticanja svakog HR profesionalca. 

Ali, na sreću, to nije tako sa regrutacijom i selekcijom! Ova podoblast ljudskih resursa ne samo što može da se struktuira i organizuje, već može imati vrlo očigledne, jasne i merljive rezultate. 

Može – ali i ne mora. Da bi se ovo postiglo, neophodno je postaviti procese! Regrutacija se često radi ad hoc, i to, u firmama manjeg obima može da funkcioniše sasvim zadovoljavajuće na određeni vremenski period. Ali, kako firma raste, rastu i potrebe, obim posla i odgovornosti. I zato često može da se desi da firma ima puno prijava, ali da nisu kvalitetne, da se kandidati žale da ne dobijaju povratne informacije, da su regruteri preplavljeni a ne dolazi do željenih rezultata, i slično. 

I zato se vraćamo na citat sa početka – i efikasnost i efektivnost su neophodni, da bi se procesi usavršili, ili makar postavili. Ipak, lakše je reći nego učiniti! I zato u ovom tekstu možete pronaći savete za postavljanje procesa u regrutaciji i selekciji čak i ako krećete od nule!  

Korak prvi: Definisati ciljeve regrutacije zajedno sa menadžmentom  

HR je strateška funkcija i sa tom mišlju treba započeti svaku aktivnost ili proces u ljudskim resursima. Pre nego što se napravi bilo kakav plan, koji je potrebno sprovesti u okviru ljudskih resursa, neophodno je, zajedno sa menadžmentom, postaviti ciljeve regrutacije. 

Ciljevi regrutacije dolaze kao prirodan korak svih ciljeva menadžmenta – koji profit želimo da ostvarimo, na koja tržišta da se raširimo, koje nove strategije da implementiramo, koje nove proizvode da uvedemo, stare unapredimo… Za svaki napredak firme, u bilo kom smislu, neophodno je pronaći ljude koji će to postići. 

I zato, nakon što sama firma postavi svoje ciljeve, HR može da postavi ciljeve regrutacije i da tačno zna koliko zaposlenih mu treba, u kojim vremenskim intervalima, sa kojim znanjem i kvalifikacijama. To je prvi korak.  

Korak drugi: Struktuirati i definisati faze procesa selekcije  

Nakon toga proces se usložnjava, da bi se uprostio. Tipičan proces regrutacije ima nekoliko faza:
 

  • Formulisanje opisa poslova, kompetencija i veština 
  • Odabir idealnog kandidata  
  • Postavljanje vremenskog okvira i budžeta 
  • Objavljivanje oglasa 
  • Prikupljanje i evaluacija prijava 

Nakon toga se prelazi na selekciju, koja uglavnom izgleda ovako: 

  • Inicijalni pregled prijava i prva povratna informacija kandidatima 
  • Distribuiranje inicijalnog upitnika, testa ili studije slučaja kandidatima 
  • Evaluacije primljenih materijala i slanje druge povratne informacije kandidatima 
  • Zakazivanje i držanje razgovora za posao 
  • Evaluacija nakon intervjua i slanje ponuda za posao 
  • Prihvatanje ponude i konačno slanje povratnih informacija kandidatima 

Naravno, svaki ovaj korak se može dodatno razviti u seriju intervjua, višestruke testove, studije slučaja i slične metode procene kandidata, ali proces kao takav ostaje isti. 

U svakoj fazi procesa neophodno je i definisati targetirano vreme, alat i odgovornu osobu.  

Korak treći: Razraditi EB strategiju i lansirati kampanju 

Nakon što je ceo proces definisan vreme je sprovesti ga u delo, ali i paralelno raditi na brendu poslodavca kroz radne direktne i indirektne aktivnosti. Iako većina oglasa dobije zadovoljavajući broj prijava, animiranje pasivnih kandidata može biti ključno za određene procese regrutacije. 

Zbog toga je važno, osim direktnih načina pronalaženja kandidata, ulagati vreme u dugoročno, strateško kreiranje brenda poslodavca kroz razne kampanje i inicijative.  

Korak četvrti: Pratiti i unaprediti procese 

Kada je proces krenuo ne možemo ga pustiti da se samostalno odvija, bez našeg nadzora i procene. Da bismo zaista usavršili svaki korak moramo ga ispratiti, izmeriti i evaluirati. Podaci su dragoceni! Koliko je kandidata došlo iz kog izvora? Koji je procenat uspešnosti svakog koraka selekcije? Koliko kandidati čekaju na povratnu informaciju? Da li postoji korelacija između izvora kandidata i njihovih platnih očekivanja?  

Iako deluje naporno pratiti sve ove korake, pogotovo bez nedostatka alata, svaki podatak nam skraćuje vreme i istraživanje, i daje jasnu smernicu šta je potrebno unaprediti za dalje. 

Kada su ljudski resursi porasli iz puke kadrovske službe u stratešku funkciju, regrutacija je bila prvi korak ka tome. Sada je ovo oblast sa neograničenim mogućnostima – za unapređenje, za doprinos, za povećanje zadovoljstva zaposlenih i učinka firme. 

Najvažniji korak ka tome da se to i postigne jeste upravo unapređenje procesa! Zato je odgovornost svakoga unutar sektora da da svoj doprinos da struktuira i organizuje njegov deo procesa, da bi svi zajedno formirali proces koji donosi kompaniji, i kandidatima, najveću moguću vrednost.  

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Newsletter - employment and labor market news, educational and entertaining texts, and event announcements for HR and entrepreneurs.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Remote regrutacija: Izazovi i prednosti rada na daljinuRegrutacija i selekcijaRemote regrutacija: Izazovi i prednosti rada na daljinu

Iako je prošlo punih pet godina od pandemije koja je rad na daljinu uvela u skoro pa svaku industriju i poziciju, realnost je da se mnoge firme i dalje bore sa time kako da svoje procese učine podjednako učinkovitim, čak i kada se obavljaju van kancelarije. Regrutacija je jedan od tih procesa – da li […]

Kako da AI ne podbaci, već da ispravno uradi skrining biografijaRegrutacija i selekcijaKako da AI ne podbaci, već da ispravno uradi skrining biografija

Za ispravan skrining pristiglih prijava neophodne su dve stvari, dobro napisan oglas za posao koji sadrži jasan i detaljan opis poslova i uslove koje idealan kandidat treba da ispunjava, ali i istinite i dobro napisane biografije koje nude dovoljno informacija o tzv. hard veštinama kandidata na osnovu čega je moguće izvršiti povezivanje kandidata sa oglasom […]

Automatizacija: oslobađa regrutere rutinskog posla, značajno ubrzava selekcijuRegrutacija i selekcijaAutomatizacija: oslobađa regrutere rutinskog posla, značajno ubrzava selekciju

Regruterima na rutinske poslove odlazi najveći deo vremena. Procenjuje se da većina tih zadataka danas može biti automatizovana. Primer za to je sortiranje pristiglih prijava,  slanje mejlova kandidatima, odgovaranje na pitanja kandidata, početni intervju i testiranje što sve zajedno maksimalno ubrzava selekciju.  Automatizovano čitanje biografija  Optimizacija celokupnog procesa počinje uslugom CV skrininga uz pomoć nekog […]

Ko šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!Regrutacija i selekcijaKo šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!

Među najčešćim pitanjima kod početnika u HR sektoru obavezno se nađe i ono – ali ko tu zapravo šta radi? To nije neuobičajeno imajući u vidu da se sektor ljudskih resursa svakodnevno menja, i da se u skladu sa zahtevima tržišta i kompanija, menjaju i uloge unutar njega. Kada se na to doda i pojedinačno […]